Město 30 km/h, dálnice 100 km/h. Experti z rakouských univerzit navrhli výrazné snížení rychlosti
Autoři výzvy argumentují životním prostředím, náklady a bezpečností.
Rakousko je další zemí, ve které odstartovaly debaty o snížení maximální povolené rychlosti aut na silnicích a dálnicích. Čtyři experti ze tří rakouských univerzit zveřejnili výzvu, ve které požadují snížení rychlosti na dálnicích ze 130 na 100 km/h a ve městech na 30 km/h. V případě silnic mimo město pak na 80 km/h. Argumentují větší bezpečností, úsporami i snížením emisí.
Svoji výzvu zveřejnili na nově založené stránce Jetzt-tempolimit.at. Jde o akademiky z TU Wien, BOKU Wien a Universität Innsbruck. Na stránkách pak přináší řadu studií, které ukazují přínosy takových změn.
„Bylo vědecky prokázáno, že snížení nejvyšší povolené rychlosti je nejúčinnějším opatřením k redukci emisí skleníkových plynů souvisejících s dopravou. Jde o nejúčinnější opatření ke snížení počtu zraněných a usmrcených na silnici,“ píší autoři dopisu. „Rychlostní limit se má snížit bez ohledu na technologii pohonu vozidla, protože spotřeba energie, hluk, emise pevných částic a znečišťujících látek do ovzduší i frekvence a závažnost nehod neúměrně rostou s rychlostí jízdy,“ uvádí.
Podle jejich propočtů by snížení maximální rychlosti přineslo snížení emisí CO₂ o desetinu v porovnání s rokem 2019. Ročně by snížení rychlosti podle jejich propočtů zachránilo život 116 lidem. „Je jasné, že musíme přehodnotit naši mobilitu s ohledem na blížící se klimatickou katastrofu,“ uvedl Günter Emberger z TU Wien.
Téma snížení maximální dovolené rychlosti se řeší zejména v Německu. Německý úřad pro životní prostředí minulý týden zveřejnil studii, která vypočítává úsporu emisí při snížení rychlosti.
Rakouský návrh nebude mít ale zřejmě zatím politickou podporu. Ministryně pro ochranu klimatu a dopravu Leonore Gewessler podporuje argumenty, že nižší rychlost přináší řadu benefitů, omezení ale podle listu Der Standard nenavrhne.