Soud vyhověl námitce firmy JHMD, že soudkyně rozhodující o insolvenci je podjatá
Krajský soud se bude muset znovu zabývat možnou reorganizací firmy. JHMD znovu mohou nakládat s majetkem.
Vrchní soud v Praze vyhověl námitce firmy Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), že soudkyně Krajského soudu v Českých Budějovicích Pavlína Glaser Hrůzová je podjatá. Soudkyni vyloučil z projednávání a rozhodování o insolvenci firmy. Vyplývá to z informací v insolvenčním rejstříku.
Firma JHMD je od loňského října v úpadku. Provoz vlaků v říjnu zastavila, protože nemá potřebná povolení. JHMD podle přehledu pohledávek dluží kolem 300 milionů korun.
JHMD podaly námitku podjatosti mimo jiné kvůli tomu, že bývalým manželem soudkyně je Lukáš Glaser, ředitel jihočeského krajského úřadu. Jihočeský kraj a Kraj Vysočina platily drahám za provoz vlaků. JHMD v rejstříku již dříve zveřejnily dohodu o vypořádání společného jmění manželů Glaserových, což soudkyně označila za zneužití osobních údajů.
„Významná byla reakce soudkyně na námitku podjatosti. Její vyjádření, že se hodlá vůči dlužníkovi vymezit tak, že má v úmyslu se bránit právními prostředky, jelikož se cítí dotčena na svých osobnostních právech a v postupu dlužníka spatřovala zneužití svých osobních údajů. Takto jednoznačně vyjádřený postoj soudkyně k dlužníkovi jako jednomu z účastníků insolvenčního řízení již nelze považovat za nestranný a vskutku by mohl objektivně vést k legitimním pochybnostem o její nepodjatosti, jelikož soudkyně získala k dlužníkovi již určitý, nikoliv nezaujatý vztah. To vše bez ohledu na to, že se soudkyně subjektivně ve věci podjatou být necítí,“ uvedl v odůvodnění soudce Jaroslav Zelenka.
Krajský soud se bude muset znovu zabývat možnou reorganizací firmy. Vrchní soud v Praze vyhověl firemnímu odvolání. JHMD tak znovu mohou nakládat s majetkem. Reorganizační návrh firmy Glaser Hrůzová loni zamítla, podle ní jím firma sledovala nepoctivý záměr. JHMD se ale odvolaly a Vrchní soud v Praze jim vyhověl.
Firma na sebe podala insolvenční návrh v září 2022. Ke konci června měla 140 věřitelů, dlužila 160,7 milionu korun. Společnost nemá na splácení dluhů. Argumentuje tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj Vysočina to odmítá, uvádí, že postupuje podle platné smlouvy. Náhradní autobusovou dopravu v místě úzkokolejky zajistily Jihočeský kraj a Kraj Vysočina. Provoz podniku je podle insolvenční správkyně dlouhodobě ztrátový. Situaci by podle firmy změnilo uspokojení pohledávky 108 milionů korun za Krajem Vysočina.
Firma nově ani nemůže vlaky provozovat. Drážní úřad jí odebral licenci k provozování drážní dopravy. Firma také nemá osvědčení o bezpečnosti dopravce a o bezpečnosti dráhy.