Vlak nebo tramvaj? Brněnský diametr budí vášně, primátor chce regionální železnici
Kolejový diametr, který má v budoucnu propojit skrze centrum sever a jih Brna, se stal v brněnské koalici předmětem sporu.
Kolejový diametr, který má v budoucnu propojit skrze centrum sever a jih Brna, se stal v brněnské koalici předmětem sporu. Strana zelených přišla se staronovým návrhem zbudování diametru pouze v podobě tramvajového propojení. Zástupci města a kraje v pracovní skupině k diametru v čele s primátorem Petrem Vokřálem ale dnes znovu zopakovali, že připouštějí pouze velkorysejší projekt v podobě regionální železniční tratě.
Zelení návrh zdůvodňují rychlejší realizací a nižšími náklady. Jejich diametr by vedl tunelem o délce zhruba tři kilometry se čtyřmi zastávkami mezi ulicemi Nádražní a Šumavská. Odtud by tramvaje dále pokračovaly do Králova Pole či Žabovřesk a Bystrce. Odhadované náklady činí osm miliard korun. Podle zelených by díky tomu, že stavba by byla plně v režii města, mohlo být do deseti let hotovo. A to i proto, že tramvajový diametr je v souladu s územním plánem města.
Naopak Brno a Jihomoravský kraj aktuálně kompletují pro Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) podklady pro zpracování studie proveditelnosti severojižního kolejového diametru jako regionální železnice. Studii požaduje ministerstvo dopravy. V pátek proběhlo další jednání společné pracovní skupiny kraje a města. „Úvahy o tramvajovém diametru ve chvíli, kdy je zde reálná a prověřená možnost vybudovat regionální železniční trať, jsou krokem zpět. Zatímco v rámci regionální železnice můžeme pohodlně do Brna a po Brně dopravit desetitisíce lidí, v případě tramvajového diametru by většina z nich stále přijížděla do Brna autem, což není naším cílem,“ vyjádřil se člen skupiny a primátor Petr Vokřál (ANO).
Diametr v podobě regionální trati by měl měřit zhruba 16 kilometrů, z toho šest povede pod zemí. Mluví se o nákladech zhruba 20 miliard. Nová železnice napříč Brnem úzce souvisí i s podobou a umístěním hlavního nádraží. Městské zastupitelstvo si při schválení přesunu nádraží z dnešní polohy k řece Svratce dalo podmínku, že stát současně zafinancuje i diametr. To však ministerstvo dopravy odmítlo. I proto se nyní chystá zmíněná studie proveditelnosti. Zelení rovněž argumentují tím, že tramvajový diametr není závislý na budoucí poloze nádraží.