České dráhy mají další úvěr na nová vozidla, od Eurofimy si mohou půjčit přes 15 miliard korun
Dopravce úvěr použije na nákup nových jednotek od Škody a Pesy.
České dráhy získaly novou možnost, jak financovat své nákupy nových vozidel. Se společností Eurofima (Evropská společnost pro financování železničních vozidel) uzavřely smlouvu o úvěru v hodnotě až 639 milionů eur (zhruba 15,3 miliardy korun). Splácet je mohou až dvacet let.
Uzavření smlouvy vyplývá z registru smluv. Kontrakt je z velké části anonymizovaný, není například jasná výše úrokové přirážky k centrální evropské sazbě. Eurofima je neziskovou organizací sdružující státní dopravce v Evropě, akcionáři jsou i České dráhy.
Součástí smlouvy je i položkový seznam vozidel, které bude dopravce z úvěru financovat. „Půjde primárně o nová vozidla, musejí jezdit v závazku veřejné služby a nesmějí být pořízena s dotací,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. I když je seznam vozidel začerněný, dopravce na seznamu příloh uvádí, že půjde o vozidla od Škody a Pesy, tedy o nové elektrické jednotky RegioPanter a motorové jednotky řady 847. České dráhy si mohou půjčit až na 20 let. „Splatnost si zvolíme až v okamžiku čerpání,“ dodala Rajnochová.
České dráhy v posledních letech výrazně zvýšily své zadlužení kvůli rozsáhlým nákupům nových vozidel. Loni na podzim vydaly nové dluhopisy ve výši přes 12 miliard korun. České dráhy za poslední půl rok výrazně zvýšily svoji zadluženost. Ještě na konci předloňského roku činil objem úvěrů, dluhopisů a leasingových závazků za celou skupinu 48,3 miliardy korun, na konci června to bylo již 59,6 miliardy korun. Pro dopravce to znamená výrazný nárůst nákladů na splácení dluhů. Vyplývá to z pololetní zprávy dopravce, která současně ukazuje, že tempo zadlužování pokračovalo i během letních měsíců. Dopravce nárůst dluhů vysvětluje zejména investicemi do nových vozidel.