Pardubický kraj chce při opravách mostů vyzkoušet lepené lamelové dřevo
Využití dřeva má snížit uhlíkovou zátěž mostního stavitelství.
Pardubický kraj chystá při opravách menších mostů na silnicích nižších tříd poprvé vyzkoušet lepené lamelové dřevo v kombinaci s betonem. Nový materiál by měl nahradit klasické železobetonové konstrukce.
Kraj oznámil, že Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) nyní vytipovává, u kterých mostů by se takový materiál mohl použít. Podle kraje jde o ověřenou metodu, která desítky let funguje například v Kanadě, USA či Skandinávii. Má umožnit rychlejší rekonstrukci mostu za využití ekologicky přívětivějších materiálů, prodloužit jeho životnost a ušetřit náklady.
V Česku tuto metodu řeší Česká zemědělská univerzita společně s dalšími školami. Při rekonstrukci mostů touto metodou se místo části železných nosníků používá speciálně upravené lamelové dřevo. Dřevo dostává před instalací do konstrukce speciální chemický nástřik, který dodává materiálu lepší mechanické vlastnosti.„Opravený most má finální povrch z pojezdového betonu, takže řidiči nepoznají rozdíl. Ten ale následně pozná samospráva, protože užití této metody do budoucna slibuje velké úspory na emisních povolenkách. Jedná se tedy o ekologickou a ekonomickou možnost jak opravovat či modernizovat menší mosty, a to rychleji než doposud, se stejnou kvalitou a splňující všechny normy,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
Podle něj probíhá vytipování tří projektů menšího charakteru pro pilotní akci. „Takováto mostní stavba klade nižší nároky na únosnost podpěr a základů. Výrazně snižuje hmotnost, šetří spotřebu betonu. Jsme přesvědčeni, že tudy vede cesta k vylepšení uhlíkové stopy v mostním stavitelství. Je to zcela jistě proveditelné, převažují výhody,“ řekl ředitel SÚS Pk Miroslav Němec.
V České republice se se zkoušením metody v praxi začalo v roce 2019 v Třebíči a na příští roky ji chtějí využít další samosprávy.