Podcast: Řízení autobusu od 18 let si neumím představit, říká šéf královéhradeckého DP Zdeněk Abraham
Výdrž baterií u elektrobusů v Hradci Králové překvapila. Je mnohem delší, než se plánovalo.
V Hradci Králové letos budou slavit 95 let městské hromadné dopravy, oslavy se chystají na sobotu 7. října. Zdejší dopravní podnik vede Zdeněk Abraham, který sem přešel před pěti lety z Arrivy. Právě on je hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz, který vám teď přinášíme.
Velmi si zakládá na tom, že díky velkému počtu trolejbusů a elektrobusů zajištují elektrická vozidla 60 % výkonů zdejší MHD. „Nejstarší elektrobus, který už máme devět let, je teprve před výměnou baterií. Ty ostatní mají sníženou kapacitu ani ne o 3 %, což je po pěti letech provozu a 300 tisících kilometrech naprosto úžasné. Je to o pravidelnosti, kterou baterie dostávají. Rychlonabíjení přes den a pomalé nabíjení a formátování v noci,“ vysvětluje v podcastu recept na dlouhou životnost baterií královéhradeckých elektrobusů Zdeněk Abraham.
Letos poprvé zkouší v Hradci Králové preventivní postřik trolejí před námrazou. Speciálním zařízením je vybavený jeden z trolejbusů, který nad ránem, kdy hrozí námraza, projíždí městem, než vyjedou první spoje pro cestující. Jak zařízení funguje a zda je přínosem, rozebíráme v podcastu.
Vůbec první základy parciálních trolejbusů u nás byly položeny právě v Hradci Králové, kde vyvinuli přívěsný vozík s dieselagregátem, který byl připojený za trolejbusem a umožnil jeho jízdu mimo troleje. Jaký osud tento unikátní přívěs čeká? A jaké plány má dopravní podnik s dalšími veterány?
Úhrada prokazatelné ztráty dopravnímu podniku ze strany města pro letošní rok vzroste z loňských 330 milionů na 380 milionů korun. Kvůli rostoucím cenám energií už neplatí, že tržby z jízdného pokryjí 50 % nákladů královéhradecké MHD, jak zde bývalo zvykem. I to uslyšíte v podcastu, kde ředitel odpovídá také na otázku, proč není MHD východočeské metropole součástí integrovaného dopravního systému IREDO.
V loňském roce si dopravní podnik zvládl vychovat ve své autoškole 30 nových řidičů, přesto se i zde potýkají s jejich nedostatkem. A tak v rozhovoru probíráme také téma řidičského průkazu na autobus od 18 let. „I po diskusi s naší dopravní psycholožkou si stále myslím, že je to brzy. Část své kariéry jsem působil ve Švédsku, kde to funguje. Byl jsem z toho překvapený, ale myslím si, že to je o mentalitě. U nás dostaneme v osmnácti řidičský průkaz a chceme si vyzkoušet, kolik to vozidlo jede maximálně. U autobusu máte za sebou další lidi, a je třeba na to trošku vyzrát,“ domnívá se ředitel Zdeněk Abraham.
Poslechněte si rozhovor zde na stránce, případně ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast addict.
Vybraná témata podle času
11. minuta: Jak velká je provozní záloha v Hradci Králové?
16. minuta: Bude se zdražovat v Hradci Králové jízdné?
20. minuta: Jak bude fungovat nový odbavovací systém, který v Hradci zprovozní do konce března?
28. minuta: Jaké akce v náboru nových řidičů se dopravnímu podniku nejvíce osvědčily?
33. minuta: Jak fungují simulátory pro výcvik řidičů autobusů a kdy mají smysl?
37. minuta: Kdy si sedne sám ředitel za volant autobusu?
44. minuta: Jak vzpomíná Zdeněk Abraham na práci pro Scanii, když prodával její autobusy ve střední a východní Evropě?
56. minuta: Zachrání dopravní podnik některé z historických trolejbusů?