Rakouské dráhy vybavují průvodčí kamerami, ČD s nimi zatím nepočítají
Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) začaly vybavovat kvůli větší bezpečnosti svůj vlakový personál kamerami. Poprvé se takzvané BodyCams připevněné ke stejnokroji
Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) začaly vybavovat kvůli větší bezpečnosti svůj vlakový personál kamerami. Poprvé se takzvané BodyCams připevněné ke stejnokroji průvodčích objevily v běžném provozu v červnu na regionálních vlacích v Korutanech a Štýrsku, nejnověji se rozšířily i na Salcbursko. Postupně by měly být zavedeny v celém Rakousku. Agresivitě čelí i zaměstnanci Českých drah, s kamerami ale český dopravce nepočítá.
„Kamery mají preventivní a uklidňující efekt, čímž poskytují našim cestujícím a zaměstnancům větší pocit bezpečí,“ uvedl Wolfgang Piesch z regionálního centra ÖBB v Salcburku.
Kamery nefungují nepřetržitě, při podezření z přestupku či trestného činu je třeba je aktivovat ručně. Zabírané osoby musí personál o zapnutí kamery předem informovat, což podle vedení ÖBB samo o sobě vede ve většině případů ke zklidnění situace.
Kamery byly zatím využity při čtyřech incidentech ve Štýrském Hradci a jednou v Linci během zkušebního provozu. ÖBB uvádějí, že se zaměstnanci s přístroji cítí bezpečněji.
České dráhy podle mluvčího Petra Šťáhlavského rovněž musejí řešit střety cestujících a vlakovým personálem. „Stává se to zejména při snaze našich zaměstnanců o dodržování smluvních přepravních a tarifních podmínek, ovšem vážnější střety personálu s agresivními cestujícími jsou spíše ojedinělé. Častější jsou útoky verbální, nicméně občas dochází i k napadení fyzickému,“ uvedl mluvčí.
Dráhy se nebezpečným situacím snaží předcházet například školením, které je zaměřené na zvládání krizových situací a mimořádností, asertivitu a efektivní komunikaci se zákazníky. Rizikové vlaky doprovází také civilní bezpečnostní agentura. „O vybavení průvodčích kamerami ale v současnosti neuvažujeme. Tato problematika je i poměrně komplikovaná v souvislosti s ochranou osobních údajů,“ doplnil Šťáhlavský.