Start největší flotily vodíkových vlaků provází chaos, zachraňují ji naftové autobusy
Situaci s náběhem provozu zkomplikovaly ještě výluky.
Cestující v okolí Frankfurtu nad Mohanem mohou od změny jízdního řádu využívat nově vodíkové vlaky. Jejich provoz ale přináší zatím velké zklamání. Výrobce jednotek iLint Alstom nestihl dodat včas potřebná vozidla, často stojí kvůli závadám. Místo nich tak musejí vyjíždět náhradní autobusy.
„Přechod na vodíkové vlaky v provozním soubouru Taunus bohužel zatím zcela selhal,“ uvedl dopravní svaz Rhein-Main Verkehrsbund na svých stránkách. „Vlaky mají velká zpoždění nebo vůbec nejezdí, cestující nemají informace. Dá se pochopit, že nástup nové technologie může přinést problémy, ale tento chaos je už nepřijatelný,“ uvedl landrát okresu Hochtaunus Ulrcich Krebs.
Objednatel a dopravce rozhodl o tom, že k vlakům nasadí náhradní kloubové naftové autobusy, do stanic zamíří informátoři pro cestující. Problémy ještě zesílily kvůli startu plánované výluky na některých úsecích.
Největší provozní soubor vodíkových vlaků
Alstom zatím dodal jen osm z celkem 27 objednaných jednotek. Firma podle svého vyjádření lituje problémů, které se vyskytly. Čas má do konce dubna, ale už nyní je téměř jisté, že všechny včas nebudou. S 27 jednotkami půjde o největší soubor vodíkových vlaků na světě.
Jednotky pořídila společnost fahma, která patří objednateli dopravy, tedy RMV. Provoz zajišťuje dceřiná firma Deutsche Bahn DB Regionalverkehre Start Deutschland GmbH. Na tratích dosud jezdily hlavně dieselové jednotky. Síť Taunus se skládá z linek RB11 (Bad Soden – Sulzbach – Frankfurt-Höchst), RB12 (Königstein – Kelkheim – Frankfurt-Höchst – Frankfurt Hbf), RB15 (Brandoberndorf – Usingen – Frankfurt Hbf) a RB16 (Friedberg – Friedrichsdorf – Bad Homburg).
Alstom vyrábí jednotky iLint v německém Salzgitteru. Součástí zakázky na nová vozidla je i dodávka vodíku, údržba a náhradní soupravy na dobu 25 let. Dodavatelem vodíku je Infraserv GmbH & Co., plnící stanice pro vlaky bude v průmyslové zóně v Höchstu na okraji Frankfurtu. S jedním zásobníkem mají vlaky ujet až 1 000 kilometrů denně.
RMV získá na nákup dotaci ve výši 40 % od spolkového ministerstva dopravy, ta má pokrýt rozdíl zhruba 40 % v pořizovacích nákladech v porovnání s klasickou dieselovou jednotkou.