Sto tisíc měsíčně už při výcviku. Švýcarské dráhy odhalily, kolik platí strojvedoucím
SBB v podmínkách řeší i index tělesné hmotnosti.
Zákazníci švýcarských spolkových drah (SBB) dostali minulý týden nezvyklý e-mail. Zatímco obvykle jim dopravce posílá ve svých obchodních sděleních nabídky na levné jízdenky či tipy na výlet, tentokrát jim hned v úvodu nabídnul „jízdenku“, za kterou jim ještě zaplatí.
SBB se pokouší najít nové strojvedoucí i mezi svými cestujícími. Snaží se nalákat nejen na atraktivitu práce, ale i mzdy. „Po absolvování 14–16 měsíců výcviku vás práce zavede po nejkrásnějších železničních trasách ve Švýcarsku. Jste stále na cestách a přesto nikdy sami. Vaše každodenní práce je stejně rozmanitá jako vaše pracovní doba a různé typy vozidel, která řídíte,“ lákají SBB na tuto práci na speciálních stránkách.
SBB podobně jako jiní dopravci po celé Evropě bojují s nedostatkem strojvedoucích. V případě Švýcarska nejde o nedostatek způsobený jen generační obměnou, ale i z důvodu neustálého navyšování železniční dopravy. Mezi požadavky na přijetí do výcviku je na české poměry nezvyklá podmínka splnění indexu tělesné hmotnosti (BMI), který nesmí být vyšší než 35.
SBB v nabídce transparentně ukazují i svůj mzdový systém. Už ve výcviku dostává budoucí strojvedoucí nejméně 4040 franků měsíčně (98 tisíc korun), mzda se liší podle věku. Samotné zaměstnání je pak honorováno mzdou od 5525 franků. Jde ale jen o základní mzdu bez příplatků. Například za práci v noci je příplatek šest franků za hodinu, za práci v neděli 16 franků na hodinu. Náborové stránky ukazují i řadu videí o práci strojvedoucího, zdůrazňují, že jde o zaměstnání vhodné pro ženy.
O práci strojvedoucího na švýcarské železnici jsme si povídali s Vincenzem Di Pascuale.