Loni zemřelo na silnicích 454 lidí, nejméně od zavedení statistiky začátkem 60. let

Nehoda na obchvatu Chýnova. Pramen: Policie ČRNehoda na obchvatu Chýnova. Pramen: Policie ČR

Negativním trendem ve vývoji nehodovosti je zvyšování podílu alkoholu, a to zejména alkoholu nad 1,5 promile.

Loni zemřelo na českých silnicích nejméně lidí od roku 1961, kdy policie začala vést souhrnné statistiky. Mrtvých bylo 454, tedy o 16 méně než předloni. Dopravních nehod policisté zaznamenali 98.460, což je o 872 méně než v předloňském roce. Vzrostl ale počet zraněných a také výše celkové hmotné škody, která přesáhla 7,5 miliardy korun. Na tiskové konferenci to dnes uvedli náměstek policejního prezidenta Tomáš Lerch a ředitel dopravní policie Jiří Zlý.

„Každých pět minut se v loňském roce stala dopravní nehoda, kterou šetřila Policie České republiky. Každých 21 minut došlo ke zranění, každých 19 hodin došlo k usmrcení osoby. Každý den v průměru vznikla hmotná škoda téměř 21 milionů korun,“ shrnul Zlý. Pokles nehod a usmrcených oproti předchozím sledovaným letům podle něj nastal „na základě celospolečensky nastavených úkolů, priorit a norem“.

„Pokles smrtelných následků dopravních nehod lze hodnotit pozitivně. Přesto na našich silnicích zahynulo 454 osob a řekl bych, že ve většině případů zcela zbytečně,“ zhodnotil Zlý. „Negativním trendem ve vývoji nehodovosti je určitě zvyšování podílu alkoholu, a to zejména alkoholu nad 1,5 promile,“ zdůraznil. Pod vlivem alkoholu se stalo 4754 nehod, meziročně o 302 více. Zemřelo při nich 46 lidí, tedy o pět více než předloni.

Z celkově usmrcených 454 lidí bylo 300 řidičů, 80 spolujezdců a 74 chodců. U chodců je to meziročně o 16 méně. Poklesl i počet mrtvých z řad motocyklistů. Nejčastěji lidé umírali v osobních vozech. Řidiči osobních aut také zavinili nejvíce nehod. Druhým nejčastějším „viníkem“ srážek je lesní zvěř či domácí zvíře – způsobí zhruba 15 procent nehod. Chodci jich zapříčinili 947, což je o 182 více než předloni.

Mezi chodci zahynuly tři děti do deseti let, což je o dvě více než v předminulém roce. Dalších sedm dětí zemřelo jako spolujezdci.

Těžce zraněných účastníků dopravních nehod bylo 1734, meziročně o 110 více. Lehce zraněných eviduje policie 22.452, o 1871 více než předloni. Hmotná škoda vzrostla o více než 12 procent, tedy zhruba o 0,8 miliardy korun.

Dlouhodobou nejčastější příčinou tragických nehod je nepřiměřená rychlost. Mezi další časté a závažné problémy Lerch zařadil nevěnování se řízení, které může vést například k přejetí do protisměru. „Tento nešvar na našich silnicích bohužel stále pokračuje. Spousta řidičů usedá za volant s tím, že si vyřídí pracovní či rodinné věci a podobně, nebo usedají za volant pod vlivem únavy,“ podotkl. Za další přetrvávající nešvar za volantem pak označil držení telefonu a manipulování s ním.

Nejtragičtějším měsícem byly červen a říjen shodně s 48 usmrcenými. Nejméně se na silnicích umíralo loni v únoru, kdy zahynulo 25 lidí. Nejvíce nehod se stávalo v pátek, nejtragičtějším dnem co do počtu obětí bylo pondělí těsně následované úterkem. Nejvíce lidí – po šesti – zemřelo na silnicích v pátek 14. ledna a v neděli 16. října.

Doposud nejtragičtějším rokem na českých silnicích byl rok 1969 se 1758 usmrcenými. Od vzniku České republiky zemřelo nejvíce lidí při dopravních nehodách v roce 1994, kdy bylo obětí 1473. Pod tisícovkou se jejich počet drží od roku 2008. Statistiky za rok 2021 a 2020 pak výrazně ovlivnila epidemie nemoci covid-19, která po vyhlášení nouzového stavu a omezování možnosti cestovat zapříčinila i snížení intenzity dopravy.

Úmrtí při dopravních nehodách v České republice

Rok Počet usmrcených
1994 1473
2012 681
2013 583
2014 629
2015 660
2016 545
2017 502
2018 565
2019 547
2020 459
2021 470
2022 454

Zdroj: Policie ČR

Počet usmrcených lidí při nehodách v jednotlivých měsících roku 2022

Měsíc Počet usmrcených
Leden 30
Únor 25
Březen 38
Duben 40
Květen 43
Červen 48
Červenec 33
Srpen 41
Září 41
Říjen 48
Listopad 35
Prosinec 32

Zdroj: Policie ČR

Tagy dopravní nehody Policie ČR
18 komentářů