Odborům se nelíbí změny v Českých drahách, vidí je jako destrukční
Do personální bouře ve vrcholných orgánech Českých drah se v úterý zapojily i železniční odbory. Deset odborových centrál podepsalo společné
Do personální bouře ve vrcholných orgánech Českých drah se v úterý zapojily i železniční odbory. Deset odborových centrál podepsalo společné prohlášení, v němž vyzvalo ministra dopravy Dana Ťoka, aby se až do společné schůzky obou stran zdržel výměn manažerů v čele ČD. Schůzka je naplánovaná na konec července.
Odbory označily poslední kroky ministerstva za skandální; valná hromada nedávno vyměnila pět z devíti členů dozorčí rady. Ťok přitom změnu doprovodil doporučením, že je třeba vyměnit i stávající představenstvo, neboť brzdí liberalizaci dotované železnice. Nová dozorčí rada tak chystá výběrové řízení, kam se ale budou moci přihlásit i stávající manažeři.
„Namísto potřebného a stále nedořešeného síťového efektu a definování základních síťových služeb na železnici se MD ČR svými posledními kroky zabývá věcně nepodloženou obměnou vedení společnosti České dráhy, a to evidentně destrukčním způsobem, přičemž právě ČD jako jediný a poslední dopravce již dnes zajišťují komplexní síťové služby, což je mimo jiné ekonomicky diskriminuje vůči ostatním dopravcům, kteří řeší pouze své podnikání a nikoliv síťovost jako takovou,“ napsali odboráři.
Podle nich se nepotvrzuje ani ohlášené odpolitizování dozorčí rady. Ťok údajně učinil z nových radních vykonavatele své vůle, když je zaúkoloval obměnou představenstva a dopředu určil i budoucího předsedu rady, profesora ČVUT Petra Moose.
Moos včera v České televizi odmítl, že by změny vedení poškozovaly České dráhy, cílem je podle něj příprava dopravce na tržní prostředí. Dráhy by se údajně měly více dívat na příležitosti doma i v zahraničí. Moos avizoval, že vypsání výběrového řízení na nové představenstvo by mohlo nastat do tří měsíců.
Podle odborů to ale není třeba, neboť stávající vedení Pavla Krtka koná, jak má. „A sice upozorňuje na závažné nedostatky v postupu zvoleném MD ČR,“ doplnili odboráři. Podle nich je ministerstvo v otázce liberalizace trhu bezradné, měla by proto vzniknout pracovní skupina, která by zajistila, aby podmínky tendrů nediskriminovaly ČD. Odbory žádají mimo jiné co nejvíce přímých zadání pro ČD. Seznam požadavků zveřejnily na stránkách Odborového sdružení železničářů.
Naopak soukromí dopravci žádají zadávání dotovaných spojů výhradně v soutěžích, a to co nejdříve. Podle majitele RagioJetu Radima Jančura jdou odboráři proti zájmům zaměstnanců. Otevření trhu podle něj přinese větší přetahovanou o zaměstnance a tím i růst mezd. Odbory nicméně oznámily připravenost „využít všech legitimních prostředků k zabránění destabilizace ČD.“