Leo Express shání další peníze. Půjčuje si dráž, než banky poskytují úvěr na televizi
Soukromý železniční dopravce Leo Express Global se rozhodl pro netradiční způsob financování. Přes společnost Acema začal hledat podnikatelský úvěr ve
Soukromý železniční dopravce Leo Express Global se rozhodl pro netradiční způsob financování. Přes společnost Acema začal hledat podnikatelský úvěr ve výši deset milionů korun na dva roky. Jde o takzvané peer to peer financování mimo banky. Firma současně zveřejnila část svých výsledků za loňský rok.
Leo Express nabízí investorům úrok ve výši 9,1 %, což je při současných minimálních úrokových sazbách výrazný nadprůměr. Například spotřebitelský úvěr v řádu stovek tisíců u České spořitelny je aktuálně úročen mezi 6 a 7 %. Podstatně levněji si půjčují peníze i konkurenti Leo Expressu. „Pokud by si České dráhy potřebovaly v tuto chvíli rychle půjčit peníze, pak by to bylo za 1,5 až 2,5 %,“ odpověděl mluvčí Českých drah Radek Joklík na dotaz, kolik by stálo půjčení peněz státního dopravce. Sazby kolem devíti procent jsou na úrovni, za tolik si nyní půjčují Indie či Brazílie.
Mezi investory je o půjčku relativně zájem, jen za pondělí lidé firmě půjčili necelý milion korun. Společnost Bondster, která úvěr prodává, uvádí, že půjčka disponuje zajištěním v podobě zástavního práva k části obchodního podílu na společnosti Leo Express GmbH (německá společnost, pod kterou Leo Express provozuje vlaky FlixTrain) a ručitelským prohlášením vystaveným mateřskou společností LEO Transport N.V. Bondster umožňuje komukoliv poskytnout půjčku už od výše sto korun.
Leo Express na dotazy Zdopravy.cz k financování neodpověděl. V porovnání s jeho jinými závazky je dvouletá půjčka na deset milionů velmi malou, klíčový je pro firmu závazek u Credit Suisse na nové vlaky.
Společnost Finlord kvůli půjčce zpracovala obsáhlou analýzu Leo Express Global . „Projekt je značně ztrátový a v nejbližších letech se to nezmění,“ řekla Eva Mahdalová, analytička Finlordu. Firma ale současně v analýze uvedla, že do půjčky vložila soukromé peníze.
Leo Express dříve vydal podstatně větší emisi dluhopisů, ty už splatil. Vymanil se tak z povinnosti zveřejňovat detailnější informace o svém hospodaření nejpozději čtyři měsíce po skončení účetního období. V materiálech k půjčce je tak výroční zpráva za rok 2016 a výtah informací za rok 2017. Jde ale pouze o čísla, která mnoho neřeknou: počet ujetých kilometrů či počet cestujících, případně ukazatel EBITDA (zisk před zdaněním, odpisy a úroky). „Jde o předběžné, neauditované hodnoty. Zdrojem údajů je management společnosti,“ uvádí Bondster v materiálech pro investory.
Podle údajů k půjčce loni firma přepravila méně lidí, než v roce 2016. Loni ve vlacích a autobusech svezla 1,185 milionu cestujících (2016: 1,4 milionu), což je zřejmě způsobeno hlavně výpadkem havarované soupravy. Tržby klesly z 275 na 263 milionů korun. EBITDA naopak stoupla z 25 na 47 milionů korun.
Server E15.cz s odvoláním na data sdělená managementem firmy uvedl, že tržby firmy letos stouply za první polovinu roku více téměř dvojnásobně na 315 milionů korun a počet cestujících vzrostl o 20 %.