Za březnovým vykolejením regionovy v Praze-Krči byla chyba Správy železnic
Přispívajícím faktorem k chybě výpravčí mohly být i nečekaně silný provoz a porucha kolejového obvodu.
Drážní inspekce (DI) dokončila vyšetřování mimořádné události v Praze-Krči, kdy ve stanici vykolejil osobní vlak Os 9013, tvořený motorovými jednotkami 814 („Regionova“) a 814.2 („Regionova Trio“). Kvůli události byl na téměř dvanáct hodin zastaven provoz. Důvodem byla neúmyslná chyba výpravčí Správy železnic stanice Praha-Krč, která nedovoleně obsloužila staniční zabezpečovací zařízení (SZZ) v době, kdy přes jí přestavovanou výhybku projížděl vlak. Závěrečnou zprávu zveřejnila tento týden na svých stránkách.
K události došlo 23. března 2022 v 15:15. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, škoda na infrastruktuře dráhy a drážních vozidlech přesáhla 2,5 milionu korun. Jde o další případ nehody na české železnici způsobené chybou zaměstnance Správy železnic. Stát přesto u chyb lidského faktoru řeší jen strojvedoucího, nikoliv jiné profese na dráze. Nejde přitom o jedinou podobnou chybu. V závěrečné zprávě DI mimo jiné uvádí, že od roku 2010 šetřila šest obdobných událostí, kdy došlo k vykolejení vlaku kvůli přestavění výhybky v době, kdy byla ještě pojížděna drážními vozidly.
Zásadním pochybením výpravčí bylo přestavení výhybky v rámci přípravy vlakové cesty pro odjezd vlaku Ex 561 „Západní expres“ v době, kdy se mylně domnívala, že vlak Os 9013 již uvolnil vršovickém zhlaví. Inspekce v závěrečné zprávě konstatovala, že výpravčí nevyužila závislostí provozovaného SZZ pro provedení závěru vlakové cesty jeho automatickou činností. To by nedovolené obsluze prvků SZZ a následnému vzniku mimořádné události zabránilo.
Nehoda při poruše kolejového obvodu a odklonech
Podle závěrečné zprávy mohla k chybě přispět i kombinace dalších okolností. V době před nehodou došlo k poruše jednoho kolejového obvodu ve stanici, současně přes Prahu-Krč jelo více odklonových vlaků, než bývá obvyklé. To mělo negativní vliv na propustnost dráhy mezi stanicemi Praha-Krč a Praha-Vršovice, a tím také na pravidelnost drážní dopravy.
„Výpravčí však byla znalá, že vždy a za všech okolností při organizaci své práce musí před všemi ostatními činnostmi upřednostnit bezpečnost a poté i přesnost (včasnost) dopravy,“ uvádí se ve zprávě. Výhybky a výkolejky, jež se nacházely ve výpravčí zvolené jízdní cestě, musela výpravčí přestavovat dle závěrové tabulky nouzově, tedy přeložením třípolohových řadičů pro jednotlivé přestavování výhybek do požadovaných poloh a vjezd, resp. odjezd vlaků směr Praha-Vršovice povolovat Přivolávací návěstí anebo písemným rozkazem.
Správa železnic na událost reagovala tím, že výpravčí nejprve zbavila odborné způsobilosti. Následně musela pro opětovné zařazení do funkce výpravčí vykonat mimořádnou zkoušku. Poté byla přeřazena do dopravny s menší intenzitou provozu.