Podpora plynulejší MHD v Praze. Letos vznikly více než 4 km buspruhů, úpravou prošlo 26 křižovatek
Buspruhy se chystají na dalších místech v Praze, například na Českobrodské či Horoměřické.
Praha udělala letos další krok k plynulejší povrchové veřejné dopravě. Městským organizacím se podařilo loni prosadit a dokončit celkem čtyři kilometry vyznačených buspruhů a proměnit 26 křižovatek tak, aby jimi rychleji projely autobusy či tramvaje. Vyplývá to z přehledu, který zveřejnil Ropid.
Celkem narostla délka vyhrazených pruhů pro autobusy v roce 2022 o 4,4 km. Díky tomu už mohou využívat autobusy v celé Praze celkem 66 km vyhrazených pruhů včetně spolujízdy po tramvajových tělesech. Preferenci na semaforech se podařilo zprovoznit na dalších 22 křižovatkách pro autobusy a 4 křižovatkách pro tramvaje. Celkem tak mají přednost tramvaje už na 90 % a autobusy na 51 % všech světelně řízených křižovatek.
Nejvýznamnější rozšíření preference MHD v Praze
Tupolevova: v návaznosti na souvislou údržbu komplexní změna dopravního režimu mezi ulicemi Beranových a Veselskou, nové úseky buspruhů na příjezdech do zastávek Tupolevova (duben)
Strakonická: buspruh od zastávky Dostihová k Barrandovskému mostu, stavebním rozšířením (duben + listopad úsek u Malé Chuchle). Buspruh se stal nejdelším souvislým úsekem vyhrazeným pro autobusy v Praze.
Freyova: mírné prodloužení buspruhu k Českomoravské s optimalizací vjezdu do křižovatky (srpen, koordinace s přesunem zastávky Nádraží Libeň v opačném směru před křižovatku do ulice K Žižkovu)
K Žižkovu: buspruh k Českomoravské s ukončením v novém zálivu přemístěné zastávky Nádraží Libeň (květen)
Hornoměcholupská: prodloužení buspruhu před zastávkou Řepčická (září)
Opatovská: obnovení buspruhu před Chilskou v návaznosti na změnu uspořádání křižovatky s Chilskou, kterou byl zrušen dlouhý pravý odbočovací pruh (listopad)
Rampa z ulice V Holešovičkách: buspruh pro příjezd do zastávky Bulovka (listopad)
Průjezdu linek 136+213 pomáhá nový by-pass pro průjezd z Türkovy do Chilské v rámci okružní křižovatky Litochlebské náměstí.
Drobnými, ale provozně významně přínosnými změnami byly změny ukončení buspruhů v ulicích Ankarská, Jugoslávských partyzánů, V Horkách, Vysočanská (estakáda) a Výstavní.
Další buspruhy vznikly v rámci jiných opatření (cyklointegrace, přechody pro chodce) v ulicích Durychova, U Kamýku, Roztylská a na rampě ze Zenklovy do ulice V Holešovičkách.
V souvislosti s rekonstrukcí Barrandovského mostu byla realizována i výraznější přechodná opatření – zejména buspruh v Modřanské ulici od Dvorců, úseky buspruhů v ulicích Jeremenkova, Vrbova a Ke Krči, úsek jízdy po tramvajové trati v Hlubočepích.
Další proměny příští rok
Proměna pražské dopravy ve prospěch MHD by měla pokračovat i příští rok. Ropid prověřuje možnosti zlepšení podmínek pro průjezd autobusů díky změně dopravního režimu. Rovněž jsou připravovány stavební projekty pro zřízení buspruhů. Jde zejména o úsek Českobrodské ulice (mezi zastávkami Blatov a Na Vaňhově), Horoměřické (v celém stoupání z Šáreckého údolí až k zastávce Bořislavka) a Náchodské (od hranice Prahy po okraj zástavby Horních Počernic).
Postupně je také posilována preference na světelných signalizacích. V roce 2022 přibyla preference na dalších 22 světelně řízených křižovatkách pro autobusy a 4 křižovatkách pro tramvaje. S obnovou vozového parku je vylepšováno vybavení autobusů soukromých dopravců, aby i tyto vozy komunikovaly s řadiči světelně řízených křižovatek stejně jako autobusy Dopravního podniku hl. m. Prahy.
Interaktivní mapa preferenčních opatření
Podrobné informace o preferenci