U Přerova začala stavba posledního úseku dálnice D1
Nejdelší česká dálnice bude po dokončení v roce 2026 měřit 377 kilometrů.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zahájilo výstavbu desetikilometrového úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem. Jde o poslední chybějící úsek dálnice D1. Zprovozněním této stavby bude nejstarší a nejdelší česká dálnice po 58 letech budování hotova.
„Zprovozněním posledního úseku D1 bude v první řadě vyřešena složitá dopravní situace v Přerově, kde aktuálně veškerý tranzit projíždí centrem města. V druhé řadě se výrazně sníží provoz na dálnici D46, která je právě kvůli nedokončené D1 využívána jako hlavní tah pro cesty mezi Brnem a Ostravou. V neposlední řadě je pak samozřejmě dokončení dálnice D1 důležité i symbolicky, protože jde o naši nejdůležitější dopravní tepnu,“ šéf ŘSD Radek Mátl.
Příprava úseku zaměstnávala úřady a soudy řadu let (články lze najít pod tagem D1 Přerov – Řikovice).
Dálnice D1 se začala po první zastavené fázi výstavby z 30. a 40. let budovat v září 1967 na okraji Prahy, o dva roky později se začala budovat i výpadovka z Brna. Dálnice měla původně vést v délce přes 700 kilometrů přes Brno, Žilinu a Košice na hranice se Sovětským svazem.
Po rozpadu federace byla přesměrována z Brna na Ostravu a polskou hranici. Východní část dnešní D1 se přitom označovala jako D47. V roce 2006 bylo rozhodnuto, že označení D1 ponese celý dálniční tah, který spojuje tři největší města České republiky, tedy Prahu, Brno a Ostravu.
Po dostavbě bude D1 měřit 377 kilometrů. Podle Mátla by se měl úsek otevřít řidičům v březnu 2026, ačkoliv ŘSD v dnešní tiskové zprávě uvedlo rok 2025.
D1 Říkovice – Přerov
Hlavní trasa:
délka: 10,1 km
kategorie: D 26,5/120
počet stavebních objektů: 228
zhotovitel: Strabag, Doprastav, IDS
cena stavby dle smlouvy: 6 922 mil. Kč bez DPH
předpokládané zprovoznění stavby: 2025