Air India se přiblížila k dohodě o nákupu až 500 nových letadel, jasno má být v následujících dnech
Celková hodnota objednávky má přesahovat několik desítek miliard dolarů, týkat se bude pravděpodobně obou hlavních výrobců letadel.
Letecká společnost Air India je blízko objednávce až 500 nových letadel. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na zdroje z oboru. Vlajkový indický dopravce má údajně zájem až o 400 úzkotrupých a 100 či více širokotrupých strojů. Celková hodnota nákupu má přesahovat několik desítek miliard dolarů.
Objednávka se bude pravděpodobně týkat obou hlavních výrobců letadel: Airbusu i Boeingu. Ti by měli do Indie dodat desítky nejnovějších A350, 787 i 777. Firmy i letecká společnost se ke zprávě odmítly vyjádřit. Gigantické ambice aerolinky a především jejího vlastníka, konglomerátu Tata Group, nicméně nejsou žádným tajemstvím. Veřejným prostorem se totiž šíří už delší dobu. Rozšíření flotily potvrdil minulý měsíc i sám generální ředitel Air India Campbell Wilson. Nyní prý zbývá doladit poslední detaily, dojít by k tomu mělo během následujících dní.
Zpráva přitom přišla jen několik dní poté, co Tata oznámila spojení Air Indie s Vistarou, jakožto společnou firmou se Singapore Airlines. Cílem fúze má být posílení pozice na domácím i mezinárodním nebi. Tata tím „disponuje“ flotilou 218 letadel, čímž se Air India stává největším mezinárodním dopravcem v zemi a druhým největším na domácím trhu po letecké společnosti IndiGo.
Potenciálně riziková investice
Takto velká objednávka zadaná jedním dopravcem by dokonce zastínila kombinovaný nákup 460 letadel Airbus a Boeing od American Airlines, starý více než deset let. Pro trh s novými letadly by však mohla znamenat i jisté komplikace. Airbus sice disponuje volnými výrobními sloty pro typ A350, určeným původně ruskému Aeroflotu, dostupnost produkčních kapacit úzkotrupých letadel je ale podstatně horší.
Překážkou rozvoje by podle expertů mohla být i nevyhovující indická infrastruktura, nedostatek pilotů nebo silná konkurence zavedených dopravců z Perského zálivu. Jak jsme již nedávno informovali, na vznik zcela nového, podobně ambiciózně smyšlejícího dopravce, se aktuálně chystají v Saúdské Arábii. Že půjde o investici s „rizikem hrubého podhodnocení“, uvedl i sám ředitel Wilson.