Podcast: Úspora z omezení provozu Lužná – Žatec bude výrazně nižší, než se tvrdí starostům, říká Michal Barták

První jednotka Siemens Desiro po modernizaci pro provoz v síti Trilex. Foto: Die LänderbahnPrvní jednotka Siemens Desiro po modernizaci pro provoz v síti Trilex. Foto: Die Länderbahn

Do příhraničního Seifhennersdorfu by se vlaky měly vrátit v roce 2023, obnova provozu dál do Eibau je podle Bartáka nepravděpodobná.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz před nedělní změnou grafikonu je Michal Barták, strojvedoucí a šéf české pobočky německého dopravce Die Länderbahn. Právě Länderbahn přebírá v neděli od Českých drah provoz osobních vlaků na severočeské lince z Liberce do Děčína, a tak v rozhovoru probíráme, jak je dopravce na rozjezd připravený.

Dotkneme se ale i omezování provozu na středočeských lokálkách, protože na trati z Žatce do Lužné, kde by měl všednodenní provoz podle středočeského radního Petra Boreckého skončit už v polovině roku 2023, jezdí právě Die Länderbahn. Dopravce však říká, že zatím od objednavatelů žádné informace o omezování provozu nemá.

A Michal Barták také reaguje na vyčíslené úspory z omezení provozu velmi překvapivě. „Jsem znepokojený tím, jak jdou informace, nám oficiálně nic nepřišlo. Mě na tom hrozně mrzí jedna věc, a to porovnání nákladů a úspor z omezení provozu na lince U14. Když se mi dostala do ruky prezentace, která byla přednášena starostům, tak vyčíslení těch úspor vůbec nechápu – kde se to číslo vzalo a z čeho kdo vycházel. Když jsem to hodil do kalkulačky, dostal jsem úplně jiná čísla. Ta částka byla čtyřikrát nižší, než se udávalo. Nevím, jestli všechna čísla, s kterými jsou zástupci obcí seznámeni, jsou reálná,“ říká v podcastu Michal Barták a dodává, že i přesto, že je železniční fanda, tak vnímá, že není možné udržet provoz na úplně všech tratích.

Jeho strojvedoucí jezdí pod značkou Trilex také v Sasku, a tak v rozhovoru otevíráme i téma přebírání strojvedoucích, kteří mají zkoušky pro provoz v Německu. U našich západních sousedů je po nich velká poptávka od tamních dopravců. „Mluvíme o 13–14 našich strojvedoucích, kteří mohou jezdit do Německa, a problém to je. Intenzivně to řešíme, chceme od nového roku výrazně zlepšit podmínky našim strojvedoucím. Věřím, že budou potěšeni,“ řekl Michal Barták.

V podcastu také otevíráme téma soutěží na železniční dopravce a probíráme, podle čeho si Länderbahn vybírá zakázky, o které se bude ucházet. A dojde i na začátky Michala Bartáka na železnici, jeho vztah k Posázavskému pacifiku a jeho strojvůdcovské zkušenosti z JHMD. „Když vidím, kam se JHMD dostaly, tak je mi vážně smutno,“ říká.

Poslechněte si rozhovor s Michalem Bartákem v podcastu zde na stránce, případně ho odebírejte na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast addict.

Vybraná témata podle času
5. minuta: Proč se rozhodla Die Länderbahn využít k údržbě svých vlaků liberecké depo ČD a jak je se servisem spokojena
12. minuta: Proč sáhla Die Länderbahn k náhradám za Regiosprintery v Ústeckém kraji v podobě retro 810 od KŽC Doprava
18. minuta: Jak vnímá Michal Barták problémy kolegů z Alexu na lince Praha – Mnichov
22. minuta: V čem se Michalu Bartákovi nezdají čísla úspor z omezení železničního provozu na regionálních tratích, která jsou prezentována středočeským starostům
27. minuta: Jaký je zájem o přeshraniční železniční dopravu v okolí Žitavy
34. minuta: Jak vypadaly železničářské začátky Michala Bartáka u Posázavského pacifiku a u JHMD
41. minuta: Kolik šichet v roli strojvedoucího Michal Barták odjezdí
44. minuta: Jak vypadá modernizace Desir v podání Die Länderbahn

Tagy Die Länderbahn Die Länderbahn CZ Doporučeno Michal Barták podcast Cesty Zdopravy.cz
71 komentářů