ŘSD podalo novou žádost o územní rozhodnutí pro středočeskou D3
Středočeská část dálnice D3 bude po svém dokončení měřit 58,5 kilometru, má se stavět na pěti úsecích současně.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) učinilo další krok v dlouholeté přípravě středočeské části dálnice D3. Ve středu podalo žádost o vydání územního rozhodnutí pro všech pět úseků D3 ve středních Čechách a související přivaděče.
Podle mluvčího Jana Studeckého ŘSD využilo možnosti, které mu dává nová legislativa pro vedení územního řízení. Staré žádosti, které byly řešeny ještě na Městském úřadě Benešov, byly staženy a nové byly podány již na Krajský úřad Středočeského kraje. Cílem je podle ŘSD urychlení celého procesu.
Pro územní rozhodnutí silničáři potřebují rozhodnutí o výjimkách pro zvláště chráněné druhy. O výjimkách rozhodoval kvůli objektivitě Krajský úřad Plzeňského kraje, který první rozhodnutí vydal už v roce 2020. Tato rozhodnutí byla napadena námitkami odpůrců stavby a v odvolacím řízení ministerstvem životního prostředí zrušena a vrácena k novému projednání.
„V tuto chvíli jsou již vydána všechna rozhodnutí o výjimkách ze zvláště chráněných druhů živočichů, která jsou nezbytná pro zisk územního rozhodnutí. Nicméně již došlo k jejich napadení žalobou a budou tedy ještě podrobeny soudnímu přezkumu,“ doplnil Studecký.
V trase dálnice celý letošní rok probíhá podrobný geotechnický průzkum, jehož výsledky mají být k dispozici na konci příštího roku. Poslouží jako hlavní podklad pro zpracování dokumentace pro stavební povolení.
ŘSD už má za sebou i letitý spor o vedení dálnice v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje. První aktualizace ZÚR v roce 2015 zakotvila takzvanou západní variantu přes Posázaví. Stížnosti proti této aktualizaci postupně zamítly Krajský soud v Praze, Nejvyšší správní soud a Ústavní soud. „Trasa dálnice v západní variantě je tedy s definitivní platností potvrzena,“ dodal Studecký.
Středočeská část dálnice D3 bude po svém dokončení měřit 58,5 kilometru. Dálnice se napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky. Na Benešov ji napojí šestikilometrová Václavická spojka. Součástí stavby bude mimo jiné deset mimoúrovňových křižovatek, sedm tunelů o celkové délce sedm kilometrů či most přes řeku Sázavu.
Stavět by se mělo v letech 2026 až 2029.