RegioPanter do Opavy, konec osobních vlaků přes hranice. Co přinese nový jízdní řád v Moravskoslezském kraji
Průjezdná linka Opava - Český Těšín se rozdělí na dvě části.
Změna jízdního řádu v Moravskoslezském kraji přinese od příští neděle některé novinky. Hlavními bude prodloužení vybraných regionálních vlaků z Ostravy až do Hranic na Moravě a rozdělení původně průjezdné linka S1 Český Těšín – Ostrava – Opava východ bude rozdělena na dvě linky s přestupem ve stanici Ostrava-Svinov.
Dojde také k omezení provozu na trati do Budišova nad Budišovkou (více jsme psali zde). Nepříjemnou novinkou je i konec osobních vlaků přes nejsevernější hraniční přechod se Slovenskem, nově zde pojedou jen dálkové vlaky. Z Mostů u Jablunkova do Čadce nepojede už žádný osobní vlak, poslední na českém území u přeshraničních spojů zastaví dálkové spoje v Návsí. Od léta by se měli dočkat většího komfortu cestující mezi Ostravou a Opavou, České dráhy zde nasadí nové jednotky RegioPanter.
Rozsah provozu v kraji zůstává v celkových číslech podobný jako loni: ročně 7,169 milionu vlakokilometrů. V celém Moravskoslezském kraji je zaveden integrovaný dopravní systém ODIS, který propojuje železniční, autobusovou i městskou dopravu. Od 1. ledna 2023 se ODIS rozšíří až do Hranic na Moravě.
Změny v železniční dopravě v Moravskoslezském kraji
Trať 276 Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou:
Na lince S33 Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou dochází k zásadním změnám v souvislosti s rozšířením provozu na úseku Suchdol nad Odrou – Odry, který je cestujícími nejvíce využívaný. Částečné rozšíření provozu se týká i úseku Odry – Vítkov. Naopak slabě využívaný úsek Vítkov – Budišov nad Budišovkou bude v pracovní dny převážně nahrazen autobusovou dopravou. Víkendový provoz zůstává zachován téměř v současném rozsahu, tzn. přímé vlaky Suchdol n. O. – Budišov nad Budišovkou pojedou ve dvouhodinovém intervalu včetně přepravy jízdních kol.
Nově vzniklá spojení v pracovní dny ze Suchdola nad Odrou: Os 13342 (odj. 8:12 do Oder), Os 13310 (odj. 14:15 nově až do Budišova n. B.), Os 13330 (odj. 16:12 do Vítkova), Os 13344 (odj. 18:12 do Oder), Os 13346 (odj. 21:32 do Oder s výjimkou pátku) a v pátek Os 13316 (odj. 21:57 nově až do Budišova n. B.).
Nově vzniklá spojení v pracovní dny ve směru do Suchdola nad Odrou: Os 13323 z Vítkova (odj. 8:05), Os 13343 z Oder (odj. 9:34), Os 13325 z Vítkova (odj. 15:02) a Os 13313 z Budišova n. B. (odj. 16:38).
Z důvodu slabého využití nově nepojede noční spoj Os 13316 s odjezdem ze Suchdolu n. O. ve 23:21.
Ranní spoj Os 13301 bude v úseku Budišov n. B. – Odry z důvodu slabého využití zrušen. Z Vítkova bude nahrazen autobusem a z Oder do Suchdola n. O. pojede jako Os 13341 ve 4:21.
Trať 277 Suchdol nad Odrou – Fulnek:
Na lince S32 Suchdol nad Odrou – Fulnek pojede první ranní vlak z Fulneku cca o 25 minut dříve (Os 23353, nový odjezd ve 4:21), a to z důvodu zajištění návaznosti v Suchdole nad Odrou směrem do Ostravy.
Tratě 321 Český Těšín – Havířov – Ostrava a 320 Ostrava – Bohumín – Mosty u Jablunkova:
Z technologických důvodů vzniká na těchto tratích nové jednosměrné propojení linek S9 (Český Těšín – Havířov – Ostrava-Svinov) a S2 (Ostrava-Svinov – Bohumín – Mosty u Jablunkova). V jízdním řádu je toto propojení zohledněno prostřednictvím přímých vozů, kdy vlak z Českého Těšína bude z Ostravě-Svinova plynule pokračovat ve směru Mosty u Jablunkova. Propojení linek však bude funkční pouze v tomto směru, v opačném směru bude nutné i nadále využít přestup na linku S6 v Ostravě hl.n. a případně na linku S9 v Ostravě-Kunčicích. Končí osobní přeshraniční vlaky Mosty u Jablunkova – Čadca.
Trať 321, úsek Ostrava-Svinov – Opava východ: Na lince S1 Opava východ – Ostrava-Svinov již nebudou ranní vlaky (konkrétně Os 3400, 3401 a 3403) a večerní vlaky (konkrétně Os 3434, 3435, 3436, 3437 a 3438) zajištěné motorovou jednotkou, ale budou zde stejně jako po celý den nasazeny elektrické jednotky. Díky tomu dochází u těchto vlaků k mírnému zkrácení jízdních dob. V průběhu roku 2023 budou v této relaci nasazeny nové elektrické jednotky RegioPanter. Noční osobní vlaky Os 3440 a 3441 budou z technologických důvodů vedeny motorovou jednotkou řady 814 Regionova a v méně vytížených zastávkách budou zastavovat pouze na znamení.
Trať 323 Ostrava – Frýdlant nad Ostravicí – Valašské Meziříčí/Ostravice:
V pracovní dny pojede nový vlak Os 3175 na lince S6 z Frýdku-Místku v 18:31 do Ostravy hl. n. (příj. v 19:02). Tento vlak bude ve Frýdku-Místku navazovat na spoj od Frýdlantu n. O. a Hnojníku a v Ostravě-Kunčicících z něj bude možné přestoupit na přípoj do Ostravy-Svinova. Dále pojede nový vlak z Ostravy-Kunčic 18:51 do Ostravy-Svinova (příj. v 19:02). V Kunčicích bude navazovat na vlaky od Frýdku-Místku a od Českého Těšína, ve stanici Ostrava-Svinov bude mít přípoj ve směru do Opavy.
Novinky ve vozidlovém parku a službách v průběhu platnosti jízdního řádu 2022/2023
Na osobních vlacích mezi Opavou a Ostravou-Svinovem začnou v průběhu roku 2023 (předpoklad od dubna 2023) jezdit dvě nové třívozové elektrické jednotky RegioPanter, pořízené s podporou operačního programu OPD2.
V regionální dopravě v Moravskoslezském kraji dochází k rozšíření poskytování bezdrátového internetového připojení wi-fi. Kromě RegioPanterů, netrakčních souprav push-pull, motorových vozů 842 a 811 a k nim nasazovaným přívěsným vozům je nově i všech elektrických jednotkách CityElefant. Dále je připojení wi-fi postupně dosazováno do všech motorových jednotek