Norsko zavádí speciální daň na elektromobily podle jejich hmotnosti
Norská asociace elektromobility plány odmítá, požaduje výkonové zpoplatnění podle ujetých kilometrů.
Země s největším podílem elektromobilů na světě končí s jejich daňovým osvobozením. Od roku 2023 mají začít platit majitelé elektromobilů v Norsku daně podobně jako při používání aut na fosilní paliva.
Vyplývá to z materiálu norské daňové správy k rozpočtu na příští rok, musí ho schválit ještě norský parlament. Čím dražší a větší elektromobil bude, tím z něj bude větší daň. Dojde k návratu platby DPH ve výši 25 % za auta, jejichž cena přesáhne 500 tisíc norských korun (1,165 milionu korun). Nově bude zavedena i silniční daň pro elektromobily – 12,5 norské koruny za každý kilogram nad 500 kilogram. Tuto daň v Norsku musejí platit v Norsku majitelé vozidel se spalovacím motorem, které bývají lehčí. Například v případě dvoutunové Škody Eniaq vychází daň v přepočtu na 43 tisíc Kč. Jde o jednorázovou platbu, nikoliv každoroční.
Norsko je v oblasti elektromobility světovým lídrem, k rozvoji trhu zde došlo o několik let dříve než jinde ve světě. Podle aktuálních dat tvoří elektromobily již 78 % všech nově registrovaných aut. I proto je zajímavé sledovat, jakým způsobem se mění názor vlády na zdanění bateriových vozů.
Norsko nešlo v minulosti cestou dotací na pořízení elektromobilů, šlo cestou nepřímých pobídek, které ale v podstatě dotací byly. Elektromobily jsou osvobozeny od všech možných daní, kterými jsou zatížena auta na spalovací motory, navíc mohou parkovat ve většině měst všude zdarma.
Proti plánům se ostře postavila norská asociace elektromobility. Požaduje, aby se začalo naopak řešit výkonové zpoplatnění silnic, které by vyřešilo ubývající peníze z výběru silniční daně. To je podle asociace spravedlivější, protože uživatelé aut budou platit daně podle toho, jak je používají.