Hnulíková k výlukám: Moderní technologie by je mohly zkrátit, někdy se soutěží staré projekty

Jednotka 628 firmy Arriva na přejezdu na výjezdu z Českých Budějovic na Písek. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJednotka 628 firmy Arriva na přejezdu na výjezdu z Českých Budějovic na Písek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Podle informací deníku Zdopravy.cz měly letos v září z důvodu výluk vlaky ČD v součtu 137 tisíc minut zpoždění, což je v přepočtu 2 284 hodin, nebo také 95 dní.

Výluky. Téma, které kvůli souběhům omezení na klíčových železničních tepnách rezonuje celým letošním rokem, jsme otevřeli při natáčení nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz s provozní ředitelkou Arrivy Transport Luďkou Hnulíkovou. Ta většinu svého profesního života věnovala osobní dopravě pod hlavičkou Českých drah.

Právě Arriva je jedním ze zakládajících členů svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia. Jeho cílem je mimo jiné vyjednat pro všechny dopravce se Správou železnic lepší přístup k opravám tratí tak, aby měly co nejmenší dopad na cestující.

„Maximálně se soustředíme na změnu přípravy a organizace výluk, protože to je hodně bolavé a rozsahem omezení sítě to má ekonomický dopad. V řadě případů cestující po dobu výluky nepojedou. U dlouhodobých výluk si najdou alternativu a obtížně se pak vracejí zpátky do vlaků,“ řekla při natáčení podcastu Luďka Hnulíková.

Podle informací deníku Zdopravy.cz měly letos v září z důvodu výluk vlaky ČD v součtu 137 tisíc minut zpoždění, což je v přepočtu 2 284 hodin, nebo také 95 dní. A jsou to výluky, které stály v září za 20 procenty všech zpoždění Českých drah. Podle dopravců je důležité změnit stávající způsob koordinace výluk, využívat více noční výluky a začít už sdružovat výluky do větších celků. To jsou požadavky, s kterými chodí za Správou železnic.

„Pokud už náhradní autobusová doprava jede, nechť tedy jede uceleně a nevracíme se ke stejnému úseku jen o pár kilometrů dál za měsíc nebo za dva,“ říká Luďka Hnulíková s tím, že zásadní je i celková délka výluk, kterou by mohla Správa železnic v některých případech zkrátit: „Pokud dostanete peníze, sáhnete možná po projektu, který je poplatný době svého vzniku, kdy na něj nebylo finanční krytí. Ale technologie, postupy, možnosti i technické prostředky se za těch 5 až 7 let, co je ten projekt na stole, změnily. Ovšem soutěží se ten původní projekt. V řadě případů by se při použití moderních technologií dala doba výluky zkrátit, o to nám jde.“

Dlouhé a opakované výluky ve stejných místech jsou podle ředitelky velkou hrozbou pro využívání vlaků cestujícími. „Mě jako cestující, a myslím, že i většinu cestujících, štve, že na stejném úseku, na lince, kterou jezdíte, jste omezován každý měsíc, každého půl roku. A stále máte pocit, že se nikam neposouváte, že je ten přínos v podstatě nulový. A je to možná jen z toho důvodu, že to sice nazýváme modernizací, ale v řadě případů jde o nápravu zanedbané údržby,“ domnívá se ředitelka Hnulíková.

Na konkrétní otázku, jestli se již SVOD Bohemia daří vyjednat se Správou železnic konkrétní změny, odpověděla: „Vnímáme snahu se posunout při organizaci výluk.“

Celý rozhovor ve formě podcastu přineseme zítra v čase oběda.

Tagy Arriva Luďka Hnulíková podcast Cesty Zdopravy.cz výluky
29 komentářů