Nejdelší úsek tratě na Mnichov získal souhlas MŽP. Hotov má být do roku 2030
S novostavbou pro rychlost až 200 km/h se počítá v úsecích Stod – Holýšov a Blížejov – Domažlice.
Správa železnic má za sebou důležitý milník v přípravě velké modernizace tratě z Plzně přes Domažlice do Německa. Ministerstvo životní prostředí aktuálně odsouhlasilo v procesu EIA proměnu úseku Stod (mimo) – Domažlice (včetně). Jde o nejdelší úsek celé modernizace, který byl zároveň posledním bez souhlasu MŽP. Podle předložené dokumentace se má stavět od září 2026 do května 2030. Touto stavbou se celá modernizace trati završí.
„Nyní pokračujeme dokumentací pro územní rozhodnutí,“ uvedla Správa železnic. Půjde o kombinaci novostavby a vylepšení nynější tratě. Úsek měří zhruba 35 kilometrů, v některých částech má být maximální rychlost až 200 km/h. S novostavbou pro rychlost až 200 km/h se počítá v úsecích Stod – Holýšov a Blížejov – Domažlice, v původní stopě trať zůstane v úsecích Holýšov – Staňkov – Blížejov a Domažlice – odb. Pasečnice. Stávající trať v úsecích Stod – Holýšov a Blížejov – Domažlice bude zrušena.
Trať z roku 1861 je jednokolejná a neelektrifikovaná. „Od doby svého vzniku nebyla dráha zásadně upravována ani modernizována,“ píše se v dokumentaci. Předmětem stavby má být proto především zdvoukolejnění a elektrifikace.
Součástí stavby je úprava domažlického zhlaví stanice Stod, rekonstrukce stanic Holýšov, Staňkov a Domažlice a výstavba nové železniční stanice Pasečnice. Stávající stanice Blížejov bude
zrušena a nahrazena novou odbočkou Přívozec (zastávka Blížejov v nové poloze). Součástí úseku je mimo jiné i 43 mostů.
Celý plán na vylepšení tratě z Plzně na hranice u České Kubice je rozdělen na čtyři stavby. Jako 1. stavba se označuje novostavba tratě (18,5 km) od Plzně do Stodu (včetně). I zde se má jezdit až 200 km/h. Stavět se mělo dle původních plánů v letech 2023 až 2026, aktuálně uvádí interaktivní mapa Správy železnic léta 2025 až 2029. Záměr už prošel procesem EIA se souhlasným stanoviskem od ministerstva životního prostředí.
Jako 2. stavba se označuje modernizace a elektrifikace staré trati přes Nýřany (12,3 km), která zůstane i po dokončení přeložky od Plzně zachována. Zde by se mělo stavět v letech 2024 až 2026, do procesu EIA stavba nemusí.
Třetí stavbou je úsek Stod – Domažlice a 4. stavbou poslední úsek Domažlice (mimo) – st. hranice SRN, kde se předpokládá realizace v letech 2026 až 2028. Tento úsek prošel zjišťovacím řízením s tím, že do velkého procesu EIA nemusí, neboť nebude mít zásadní vliv na okolí.