Podcast: Z českého slovníku se vytratilo slovo tankodrom, říká Jan Hoření z ŘSD

Stavba odpočívky Skrbeň. Foto: SkanskaStavba odpočívky Skrbeň. Foto: Skanska

„Divil bych se, kdyby 150 km/h na našich dálnicích prošlo,“ domnívá se hlavní správce českých dálnic.

Nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz věnujeme údržbě českých dálnic. Jan Hoření začínal na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jako tiskový mluvčí, od roku 2011 je vedoucím odboru správy dálnic ŘSD. Právě pod jeho vedením ředitelství opustilo opravy krátkých dálničních úseků a začalo systematicky opravovat delší 5 až 10kilometrové úseky tak, aby byl zachován potřebný počet pruhů v obou směrech.

Jan Hoření. Foto: Ondřej Kubala

Jan Hoření. Foto: Ondřej Kubala

„Problémem je kvalita materiálů. Řekl bych, že to je fenomén doby. Jestli se bavíme o mobilu, automatické pračce nebo o betonu, jsou tu giganti, kteří vyrábí a šetří na vstupech. Není cement jako cement. Dnes jsme na tom hůř, když se podíváme, co vydržely vozovky před 50 lety,“ říká Jan Hoření s tím, že výrobci jdou na samotnou hranu norem, které sice splní, ale vyjde je to levněji, než nabízet skutečně kvalitní materiály.

Jídlo na porcelánu

V novém díle podcastu diskutujeme údržbu českých dálnic ze všech stran – od technologií přes používané materiály až po dopravní značení nebo stavbu dětských a workoutových hřišť na odpočívkách. A otevíráme i téma nedostatku parkovacích míst pro kamiony. „Je obrovský problém jakoukoliv odpočívku do území umístit. Obce proti tomu ohromně brojí, nechtějí tam ty zlé kamiony, nezajímá je jakákoliv zaměstnanost v regionu. Devět z deseti odpočívek je blokováno a nemáme na obce jakoukoliv páku,“ vysvětluje Jan Hoření, proč se kolem dálnic nedaří rychleji stavět odstavná místa pro kamiony.

Z původního plánu 1 500 kamionových stání v okolí dálnic se jich zatím podařilo podle Hořeního postavit zatím jen 500, což ale mezitím pouze pokrylo pouze nárůst kamionové dopravy v posledních letech.

Samostatným tématem je pak servis gastronomických sužeb české dálniční sítě. ŘSD chce změnit strategii, jak bude hledat nájemce pro čerpací stanice a dálniční gastro, aby přilákalo nejen fastfoody, ale i klasické restaurace. „Zájem čerpaček je na každou lokalitu, kdežto restaurací ne. Takže to spojíme a řekneme: Hledáme subjekt, který kromě toho, že bude prodávat naftu a elektřinu, zajistí také jídlo na porcelánu s příborem,“ říká v podcastu Jan Hoření.

Poslechnetě si rozhovor s Janem Hořením v podcastu zde na stránce a nebo ho odebírejte na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast addict.

Vybraná témata podle času

8. minuta: Co rozhoduje o tom, zda bude rekonstruovaný povrh dálnice betonový, nebo asfaltový?
17. minuta: Jaké největší dálniční opravy nás čekají v nejbližší době?
21. minuta: Jak vnímá ŘSD přírodovědce a ekologického aktivistu Miroslava Patrika a sdružení Děti země?
26. minuta: Jak to bude dál se značkami STOP protisměr? A mají vůbec smysl?
34. minuta: Jak složité je začít stavět dětská nebo workoutová hřiště na dálničních odpočívkách?
37. minuta: Proč nemají provozovatelé klasických restaurací a motorestů zájem být u českých dálnic?
55. minuta: Jací jsme podle Jana Hořeního řidiči a co nám na dálnicích příliš nejde?

 

Tagy Doporučeno Jan Hoření odpočívky podcast Cesty Zdopravy.cz Ředitelství silnic a dálnic ŘSD údržba dálnic
48 komentářů