Tramvaj Tatra K2 pro Prahu je téměř hotová, do metropole vyrazí v prosinci
V polovině listopadu by tramvaj měla vyjet na testy do ulic Brna, následovat bude převoz do Prahy.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) po čtrnácti měsících završuje práce na renovaci tramvaje Tatra K2 pro Prahu. Vozidlu z roku 1977 se vrátila původní podoba a dostal nové evidenční číslo 7000. Do hlavního města se tramvaj vydá v polovině prosince.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) koupil tramvaj (ev. č. 8133) loni v červnu od Dopravního podniku Bratislava (DPB) za 1000 eur. Tramvaj v Bratislavě sloužila pro výcvik řidičů, od roku 2009 byla odstavena v bratislavské vozovně Krasňany.
Zakázku na renovaci získal brněnský dopravní podnik, smluvní cena je 9,7 milionu. „Aktuálně již finišujeme s interiérem vozu a na zkušebně ověřujeme, zda všechna zařízení správně fungují. Ladí se poslední detaily, například seřízení světel či stěračů,“ uvedl šéf DPMB Miloš Havránek.
Zaměstnanci dopravního podniku se přitom během renovace museli vyrovnat s řadou nástrah. Nemilé překvapení je čekalo, když vůz odstrojili. „Karoserie byla hodně zdeformovaná a museli jsme vyměnit velkou část nosných prvků,“ řekl Havránek. Proměnou prošel interiér vozu a kabina řidiče, která odpovídá původnímu provedení, řidiči zde však najdou i moderní prvky, které jsou skryty, aby nenarušovaly původní vzhled vozu.
V polovině listopadu by tramvaj měla vyjet na testy do ulic Brna, následovat bude převoz do Prahy, kde si tramvaj převezme DPP. „Následně vůz absolvuje další zkušební jízdy a technickobezpečnostní zkoušku,“ doplnil Havránek.
K2 rozšíří sbírku historických vozidel DPP. „Dokoupili jsme ji kvůli kompletaci sbírky nejvýznamnějších zástupců tramvají Tatra, pod jejichž unikátním designem je podepsán výtvarník František Kardaus,“ uvedl technický ředitel DPP pro povrchovou dopravu Jan Šurovský.
Po absolvování zkušebních jízd a instalaci odbavovacího a informačního systému bude první pražská K2 připravena k nasazení do provozu. Bude jezdit na nostalgické lince 23 i na historické lince 42, s prvním vypravením DPP počítá v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku.
Tramvaj byla vyrobena koncem 70. let v závodě ČKD Tatra Praha. Odtud putoval vůz rovnou do Bratislavy jako zácvikové vozidlo pro řidiče. Tam sloužil až do roku 2009. Zajímavostí je, že do provozu s cestujícími nebyl nikdy zařazen.
Dvoučlánkové tramvaje K1 a K2 v Praze jezdily jen v rámci zkoušek výrobce v letech 1965 a 1966 v režimu bez cestujících. Do členitého pražského terénu se tyto článkové tramvaje nehodily a DPP zůstal u nákupu tramvají T3 s lepšími adhezními i dynamickými vlastnostmi.
Zatímco technicky složitější typ K1 s elektropneumatickou výzbrojí se sériově nevyráběl, vozy K2 s celoelektrickou výzbrojí se vyráběly v letech 1967 až 1983 a prosadily se v řadě měst – v Československu v Brně, Bratislavě a Ostravě, exportovaly se zejména do Jugoslávie a v počátcích i do Sovětského svazu. Nejvýznamnějším exportním uplatněním byly vedle Sarajeva i dodávky pro Káhiru, pro kterou byla vyráběna speciální obousměrná modifikace K5 v kompenzaci za dodávky egyptské bavlny.
Vůz zakoupený DPP byl dodán jako poslední K2 do Bratislavy pod číslem 394. Díky dlouholeté službě ve výcviku řidičů tramvaj neprošla zásadními konstrukčními úpravami a byla podle DPP zachována ve výjimečně původním stavu.