Tramvajová trať z Liberce do Jablonce bude mít částečně změněnou trasu, vznikne unikátní přejezd
V Proseči vznikne jediný společný přejezd pro tramvajovou a železniční trať v Česku.
Tramvajová trať z Liberce do Jablonce nad Nisou bude mít po skončení modernizace částečně pozměněnou trasu. V součtu zhruba kilometr povede jinudy, řekl novinářům provozně technický ředitel dopravního podniku (DPMLJ) Ludvík Lavička. V Proseči nad Nisou navíc vznikne i společné nástupiště se železnicí a přibude tam i přejezd se závorami, který se zřejmě stane lákadlem pro nadšence do kolejové dopravy.
„Společný přejezd tramvaje a železnice je, myslím si, nejbližší ve Stuttgartu,“ podotkl Lavička.
Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955 a se svými 12 kilometry je nejdelší meziměstskou tratí v Česku. Naposledy se trasa kompletně rekonstruovala v 70. letech. Obnova trati začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města, nyní se pracuje na posledním, zhruba pětikilometrovém úseku z Vratislavic nad Nisou do Jablonce.
Práce do června příštího roku
Poslední část modernizace téměř za tři čtvrtě miliardy korun začala letos v květnu. Stavba je rozdělena do čtyř úseků a práce na nich probíhají souběžně. Podle Lavičky jsou ale v různých fázích, někde nejsou ještě dokončené přeložky inženýrských sítí či demolice, ale třeba na jednom úseku v Jablonci jsou už položené koleje. Vše by mělo být hotové do června příštího roku.
Kvůli změně trasy bylo zbouráno pět rodinných domů. Podle Lavičky čeká demolici i bývalé nádraží v Proseči, které není využívané od roku 1946, a ještě jeden dům, který komplikoval provoz už dříve. „V podstatě ta trať byla v těch místech neopravitelná,“ uvedl Lavička. Podle něj to bylo dané tím, že na opěrné zdi u tratě byla postavená část tohoto domu.
Tramvajová trať do Jablonce po skončení modernizace povede i přes nový most v Zeleném Údolí, i jeho výstavba už začala. Bude mít větší poloměr oblouků než předchozí. Řidiči tramvají tak už nebudou muset v tomto místě snižovat rychlost. Nadále ale zůstane úsek z Vratislavic do Jablonce jednokolejný, přidat další kolej podle Lavičky není potřeba. „Bylo by to zbytečné, je tam dostatečný počet výhyben,“ řekl. Jedna z nich ale bude na jiném místě – zrušená bude výhybna na Proseči a nová vznikne v místě zvaném Nový svět.
ČTK
Obrazovou reportáž ze stavby přineseme v příštích dnech.