Ministerstvo zrušilo miliardovou soutěž na nové vlaky kvůli technické poruše
Podle ministerstva nešlo nabídky otevřít a vyhodnotit.
Otevřená soutěž ministerstva dopravy na provoz rychlíků linky R9 mezi Prahou a Brnem přes Havlíčkův Brod skončila jejím zrušením. Důvodem je nefunkční klíč v systému podávání a administrace nabídek.
Konec soutěže oznámilo ministerstvo v tiskové zprávě. Tendr chce ministerstvo vypsat co nejdříve znovu. „Vzhledem ke vzniklé situaci, kdy nebylo možné bez vygenerovaných soukromých klíčů otevřít došlé nabídky dopravců a nebylo možné od správce systému zakázek získat náhradní přístup, muselo ministerstvo dopravy nechat zrušit soutěž na rychlíky mezi Prahou a Brnem přes Vysočinu,“ uvedlo ministerstvo dopravy v tiskové zprávě.
Potvrdilo současně i dřívější informace, že v soutěži byli dva dopravci: České dráhy a RegioJet. Od doručení rozhodnutí poběží uchazečům 15denní lhůta pro podání námitek. Po jejich uplynutí bude soutěž vypsána znovu. Nabídkové řízení ministerstvo dopravy vypíše se stejnými požadavky, jaké byly ve zrušeném řízení. Lhůta na podání nabídek bude v souladu se zákonem kratší, aby nedošlo k žádnému posunu zahájení výkonů vysoutěženým dopravcem.
Jak vznikla celá situace? Podle interního zjištění jde o systémovou chybu spojenou s fungováním elektronických nástrojů pro veřejné nabídky, kdy se lidská chyba či technický problém nedá nijak napravit. „Fakticky je tedy třeba klást zvýšenou pozornost režimu stahování klíčů k odemknutí nabídek, protože některé procesy jsou nevratné a nelze náhradním způsobem přistoupit k otevření nabídek. Ministerstvo dopravy zdvojí proces generování příslušných systémových klíčů tak, aby byl kladen větší důraz na omezení vlivu lidského faktoru či technické závady na přístrojích,“ uvedlo ministerstvo.
Podle zadávací dokumentace mají vlaky pod novou smlouvou jezdit mezi Prahou a Havlíčkovým Brodem s větvením na Jihlavu a Brno. Každých 120 minut pojede přímý vlak z Prahy přes Havlíčkův Brod do Brna a každých 120 minut pak přímý vlak spojující Prahu a Jihlavu.
Jde o první otevřenou soutěž, ve které ministerstvo dopravy požaduje nové vlaky, a to vozidla s rychlostí 200 km/h. Důvodem je připravovaný plán na vysokorychlostní trať Polabí, po které by mohly v úseku z Prahy do Kolína jezdit i tyto soupravy. Požadavkem jsou vratné soupravy, které nebude nutné v uzlových stanicích v Praze a Brně objíždět. Předpokládaná hodnota patnáctiletého kontraktu přesahuje šest miliard korun. Tendr byl vypsán loni v říjnu, k zahájení provozu by mělo dojít v roce 2025.