21 kilometrů D55. Skanska začala stavět další část dálnice podél Moravy
Nový úsek bude dokončen v roce 2024. Vzniká v území s vátými písky.
Ředitelství silnic a dálnic dnes oficiálně zahájilo stavbu dalších čtyř kilometrů dálnkce D55. Skanska začala stavět úsek z Moravského Písku do Bzence. Vzniká tak souvisle 21 kilometrů úplně nové dálnice v blízkosti řeky Moravy.
„Nový čtyřkilometrový dálniční úsek D55 nahradí kapacitně již nedostačující silnice II/427 a I/54 a odvede tranzitní dopravu z Moravského Písku, což přinese místním obyvatelům zásadní zlepšení životního prostředí,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Přesun dopravy na čtyřpruhovou, směrově rozdělenou komunikaci zvýší také bezpečnost řidičů, jelikož se odstraní riziko střetu s protijedoucími vozidly. „Trasa dálnice povede samozřejmě mimo zastavěné území, díky čemu bude doprava pro řidiče výrazně plynulejší a také bezpečnější,“ dodal Mátl.
Dnes jsme zahájili výstavbu dálnice D55 mezi Moravským Pískem a Bzencem. Společně s dálničními úseky mezi Babicemi a Moravským Pískem je tak nyní v realizaci souvislý jednadvacetikilometrový úsek D55. Více informací👇 https://t.co/X2q35N7oK9 pic.twitter.com/ozqUY72HNe
— ŘSD Jihomoravský kraj (@RSD_JHMoravsky) September 27, 2022
Součástí stavby je také mimoúrovňová křižovatka Bzenec, tři mosty, jeden ekodukt pro migraci zvěře a protihlukové stěny o celkové délce 1,2 km.
Nový úsek vyjde na 1,159 miliardy korun. Hotovo by mělo být v roce 2024. Úsek navazuje na část dálnice ze Starého Města do Moravského Písku, který začala společnost Skanska stavět loni v srpnu. Od září 2020 se staví i devět kilometrů v úseku Babice – Staré Město (Eurovia, Strabag). Oba rozestavěné úseky by měly být hotovy v roce 2024.
Dálnice na vátých píscích
Podle projektového manažera Skansky Lubomíra Pilného jde o stavbu maximálně šetrnou k životnímu prostředí. „Úsek prochází územím se značným výskytem ptactva a zvěře a z toho důvodu projekt zahrnuje rozsáhlá ochranná opatření. V celkové délce zhruba 4,1 km budou tři protihlukové stěny, přes 1,6 km měří zábrany proti ptákům a netopýrům a celková délka oplocení dálnice je téměř 6 kilometrů. Dá se tedy říci, že celá trasa bude kontinuálně oddělená od okolí,“ dodal Pilný.
Skanska nejprve začíná odvozem ornic z celé trasy po záchranném archeologickém výzkumu. Ten v současnosti probíhá už jen v jedné části trasy, kde bylo zjištěno větší množství nálezů od doby bronzové až po středověk. „Ornice odvezeme jednak na trvalé uložení a také na dočasné mezideponie pro zpětné ohumusování. V letošním roce ještě odvezeme lesní hrabanku a zahájíme sanace. Dále jsme zahájili přeložky inženýrských sítí a budujeme infrastrukturu pro přístup na staveniště. Pracovat budeme, dokud nám to klimatické podmínky dovolí,“ dodal Pilný.
Stavba se nachází v území, kde se v podloží vyskytují extrémně jemné, tzv. váté písky. Nejnáročnější proto bude stabilizace právě těchto vátých písků při výstavbě násypů.
Po svém dokončení bude D55 tvořit jednu z páteřních komunikací dálniční sítě, která propojí sídelní oblasti střední, jihovýchodní a jižní Moravy. Zároveň nahradí stávající silnici I/55, jejíž kapacita je již nedostatečná a nevyhovuje současným intenzitám provozu.
D55 povede od Olomouce kolem Přerova, Hulína a Otrokovic, kde bude prostřednictvím dálnice D49 napojeno také krajské město Zlín. Přes úseky kolem Uherského Hradiště, Bzence a Hodonína bude D55 v budoucnu u Břeclavi napojena na dálnicí D2. Po dokončení bude její celková délka 100 km.
Stavba bude navržena ke spolufinancování z Fondu soudržnosti.