Na Slovensku začalo testování předního brzdového světla u aut, má zvýšit bezpečnost
Zelená LED páska informuje například chodce či protijedoucí auta.
Na Slovensku testují nový bezpečnostní prvek v silničním provozu. Více jak tři tisíce vozidel bude osazeno v rámci výzkumného projektu předním brzdovým světlem. V rámci praktické části, která začala 22. září, se bude za běžného provozu zkoumat efektivita tohoto nového řešení na bezpečí a plynulost silničního provozu.
Hlavní testování proběhne v Trenčínském kraji, kromě Trenčína ve městech Prievidza nebo Partizánské. V Žilinském kraji pak přímo v Žilině. Světlo se bude testovat jak u osobních, tak i užitkových či nákladních aut nebo i autobusech.
Za nápadem stojí společnost Lumaco Innovations AG, kterou založil Lubomír Marjak z Kysuc, a jeho společnost také financuje testování. Marjak je současně majitelem evropského patentu na tuto technologii. Přední brzdové světlo je podle něj levné a lehce implementovatelné opatření ke snížení počtu dopravních nehod. Očekává se, že jeho zavedení také sníží jejich závažnost a následky.
Účelem LED pásky zelené barvy, která se dosud v automobilovém provozu nepoužívá, je informování účastníků provozu nacházejících se před vozidlem. Cítit bezpečněji se tak budou hlavně chodci, cyklisté a řidiči jedoucí naproti. Světlo pomůže také při jízdě v noci. Zelená barva je jednoznačná a rychle rozpoznatelná. Svítit bude spolu se zadními brzdovými světly, díky čemuž budou všichni účastníci silničního provozu vědět, že auto brzdí.
Pro zavedení inovativního řešení do praxe požadují zástupci Evropské komise a europarlamentu reálné výsledky ve skutečném provozu. Schválení by pak měl předcházet souhlas na národní úrovni. Signalizaci už testovali na letišti v Berlíně. Slovenská část potrvá do 22. června příštího roku.