Další objednávka elektrických letadel, o 30 strojů má zájem Air Canada
Kanadský národní dopravce zvolil při řešení klimatických změn švédské elektrické hybridní letouny ES-30.
Air Canada koupí 30 elektrických hybridních letadel ES-30 švédského výrobce Heart Aerospace. Vyvíjené stroje mají mít kapacitu 30 cestujících a budou určené na regionální tratě. Jejich vstup do provozu se očekává v roce 2028, přičemž budoucím majitelům slibují významné provozní úspory a výhody díky bezemisnímu pohonu. Součástí dohody je také nabytí akciového podílu ve švédské firmě v hodnotě pěti milionů dolarů.
„Společnost Air Canada zaujala vedoucí pozici při řešení klimatických změn. Zavedení regionálních elektrických letadel ES-30 od Heart Aerospace do flotily bude krokem vpřed k našemu cíli nulových emisí do roku 2050,“ řekl Michael Rousseau, prezident a generální ředitel Air Canada. „Air Canada již podporuje vývoj nových technologií, jako jsou udržitelná letecká paliva a zachycování uhlíku, s cílem řešit změny klimatu. Nyní posilujeme náš závazek investováním do revoluční technologie elektrických letadel, a to jako zákazník pro ES-30 a akciový partner Heart Aerospace,“ dodal.
Čtyři motory, dolet 200 km
Pohon letounu ES-30 zajistí 4 elektrické motory na lithium-iontové baterie. Stroj bude tišší, spolehlivější, bude mít lepší provozní parametry a nabídne menší ekologickou stopu než konvenční turbovrtulová letadla. Bude také vybaven záložními hybridními generátory, které mohou využívat udržitelné letecké palivo. Plně naložený ES-30 má mít na elektrický pohon s nulovými emisemi dolet 200 km. To může být prodlouženo až na 400 km s výkonem doplněným generátory a až 800 km, pokud je počet pasažérů omezen na 25. Nabíjení letadla bude trvat 30 až 50 minut.
Do švédského startupu již loni investovala letecká společnost United. Americký dopravce si tehdy objednal 100 menších letadel ES-19. Spolu s nákupem oznámil i United kapitálový vstup do firmy přes svůj fond United Airlines Ventures. Devatenáctimístný letoun mají pro United provozovat Mesa Airlines, které pro aerolinku dlouhodobě zajišťují lety na kratší trasy.
Stejná letecká společnost složila tento rok zálohu 10 milionů dolarů na 100 létajících taxíků kalifornské společnosti Archer Aviation. Dalších 200 létajících taxi s opcí na 200 si pak objednala u výrobce Eve Air Mobility. United Airlines tak očividně do elektrické budoucnosti létání vkládají velkou důvěru.
Svůj zájem o letouny ES-19 již projevil také Finnair, novozélandský Sounds Air nebo švédská BRA.