Plnění vodíkem stejně rychle jako naftou. DB a Siemens pokročily s novou jednotkou Mireo Plus H
Testovací jízdy nové jednotky s cestujícími začnou příští rok.
Jen pár dnů po zahájení pravidelného provozu s jednotkami iLint od Alstomu v Dolním Sasku oznámil další výrobce s nasazováním nové jednotky s vodíkovým pohonem do provozu.
Deutsche Bahn a Siemens dnes představily plnění nové jednotky Mireo Plus H z nové mobilní plnící stanice. Stalo se tak v testovacím centru Siemensu ve Wegberg-Wildenrathu v Severním Porýní-Vestfálsku. Nové jednotky mají nahradit dieselové soupravy od roku 2024 na tratích na jihozápadě Německa.
„Vodík je součástí mobility budoucnosti. Jsem proto velmi rád, že jsme dnes dosáhli dalšího důležitého milníku v projektu H2goesRail,“ řekl šéf Deutsche Bahn Richard Lutz.
Jednotka má dojezd tisíc kilometrů, maximální rychlost je 160 km/h. Siemens a Deutsche Bahn získaly na vývoj nové jednotky dotaci od státu. „Podporujeme přechod od výzkumu a vývoje k produktům na trhu, čímž urychlujeme technologický pokrok a vytváříme požadavky na mobilita zítřka šetrná ke klimatu. Naším cílem je rozvíjet a propagovat moderní, tiché a klimatické nabídky mobility,“ vysvětlil Hartmut Höppner, státní tajemník Spolkového ministerstva pro digitální záležitosti a dopravu.
Rychlé plnění jako základ konkurenceschopnosti
Společnosti Siemens a Deutsche Bahn představily projekt H2goesRail veřejnosti v listopadu 2020. Kromě testů plnění a prvních jízd probíhalo v posledních měsících také rozsáhlé školení zaměstnanců, kteří budou systém v budoucnu obsluhovat.
Klíčovým prvkem pro to, aby vodíková technologie byla konkurenceschopná s dieselovým palivem dříve používaným v každodenním provozu, je podle DB rychlý proces doplňování paliva. DB proto vyvinulo novou metodu, pomocí které lze poprvé natankovat vodíkový vlak stejně rychle jako dieselový. Dosud plnění vodíkem trvalo déle.
Mireo Plus H zahájí testovací jízdy v Bádensku-Württembersku v roce 2023. Od roku 2024 budou jednotky jezdit mezi Tübingenem, Horbem a Pforzheimem. Vodík se vyrábí elektrolýzou v závodě DB v Tübingenu a k tomu potřebná zelená elektřina pochází přímo z venkovního vedení. V takzvaném elektrolyzéru se voda štěpí na vodík a kyslík pomocí zelené elektřiny. Vodík je stlačen v kompresoru a skladován v mobilním skladovacím zařízení. Před tankováním se zelené palivo zpracuje a ochladí.