Tramvajový tunel v Žabovřeské ulici v Brně bude hotový o čtvrt roku později, měnilo se zabezpečení
Termín dokončení celé nové silnice ohrožen není, hotovo bude v roce 2024.
Tramvajový tunel podél Žabovřeské ulice v Brně se má otevřít pro cestující příští rok v dubnu, řekli dnes novinářům na stavbě velkého městského okruhu ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala a generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek. Zhruba čtvrtroční zpoždění proti původnímu plánu je dané mimo jiné tím, že se měnilo zabezpečení tunelu. Celkový termín dokončení stavby to ohrozit nemá a nová čtyřpruhová silnice by se měla otevřít na konci roku 2024.
„I přes to zdržení je duben dobrý termín. Lidi se naučili jezdit náhradní dopravou a těšíme se, že se tu v dubnu i s cestujícími potkáme,“ řekl Havránek. Páteřní linka 1 z Pisárek do Komína nejezdí od začátku loňského roku. „Začali jsme přemýšlet o tom, že bychom před uvedením do provozu oslovili veřejnost a že v den otevření by první projeli naši cestující, kteří se nám přihlásí. A vypravíme třeba dvě tři šaliny (tramvaje, pozn. redakce) a pak až pojedeme my,“ řekl Havránek.
Zprovoznění tunelu bude pro podnik i cestující provozní úlevou. Nyní je velká část zátěže směřována přes Žabovřesky a přes Českou a podnik musí různě kombinovat soupravy, aby vyhověl poptávce cestujících. Navíc se po více než dvou letech výrazně zjednoduší cesta z Komína na Mendlovo náměstí.
Stavba zdražuje kvůli inflaci
Na stavbě silnice se aktuálně staví silniční galerie, kam bude převedená současná doprava, aby se mohla postavit nová silnice na místě současné a částečně nad řekou. Hotové už jsou opěrné zdi pod skálou a silničáři stále monitorují svah, na některých místech ještě budou vrtat a zpevňovat jej. V tramvajovém tunelu finišuje pokládka a betonáž prvního kolejového pásu. Celkem bude položen zhruba jen kilometr dvoukolejné trati, z toho 500 m vede v tunelu. Následovat bude osazení trakčního vedení a zapojení sítí do provozně-technologického objektu, který je umístěn u severního portálu tunelu.
Zvyšování cen energií a materiálů se na několik let trvající stavbě řeší inflační doložkou ve smlouvě. „Za každý rok doplácíme firmám peníze odpovídající míře inflace. Za loňský rok jsme tak vyplatili 11 milionů korun navíc. Letos to bude samozřejmě víc,“ řekl Fiala.
Po otevření nové kapacitní silnice by se měl zlepšit současný stav, kdy z každé strany navazuje již čtyřpruhová silnice a před dvoupruhovým úsekem se tvoří kolony nejen v dopravní špičce.
Téměř hotová už je stavba provozně-technologického objektu, který bude sloužit jako velín pro řízení provozu v tunelu i galerii. „Nosná konstrukce lávky pro pěší je také dokončena a nyní budeme osazovat zábradlí a pracovat na jejím napojení na navazující komunikace. Dále překládáme inženýrské sítě, zajišťujeme svahy a rekonstruujeme kapli sv. Antonína,“ dodal Fiala.
Do ní byl dnes slavnostně uložen kříž s poselstvím biskupa Vojtěcha Cikrleho, brněnské primátorky a dalších osobností příštím generacím Brňanů. „Vážím si toho, že mohu za celé Brno oslovit jeho budoucí obyvatele,“ uvedl biskup.
Druhá etapa stavby I/42 VMO Brno Žabovřeská byla zahájena v prosinci 2020. Přesunutí tramvajové trati do tunelu umožní rozšíření silnice I/42 na 4 pruhy, a díky tomu zanikne úzké hrdlo, kterým denně projede čtyřicet tisíc aut.
ČTK + Zdopravy.cz