Drahé energie poslaly České dráhy do miliardové ztráty, ČD Cargo zůstalo v plusu
Ztráta celé skupiny České dráhy za první pololetí je čtyřikrát větší než loni.
Hlavní byznys Českých drah je pro firmu letos výrazně ztrátovější než loni. Dopravce uzavřel své podnikání v osobní dopravě v prvním pololetí ztrátou 1,178 miliardy korun. Loni za prvních šest měsíců prodělal 579 milionů korun.
Důvodem propadu i přes návrat cestujících do vlaků je enormní nárůst cen energií. Celá skupina České dráhy pak prodělala 931 milionů korun oproti loňským 217 milionům korun. Vyplývá to z dnes zveřejněné pololetní zprávy. Meziročně došlo k navýšení výdajů za služby, energie a materiál u osobní a nákladní dopravy o více jak 2,3 miliardy korun.
České dráhy doplácí nyní na systém úhrad nastavený ve smlouvách s kraji a ministerstvem dopravy, které u nich objednávají veřejnou dopravu. Nárůst cen vstupů se zohlední až v platbách příští rok. „V době průměrné inflace kolem tří procent nám tento systém nevadil, dnes je však propad mezi našimi reálnými náklady a platbami od krajů a státu dramatický. Osobní železniční dopravu nicméně vnímáme především jako službu občanům, a proto se nejdříve snažíme na změnách v systému úhrad dohodnout s objednateli. Nepřistoupili jsme tak zatím ani k redukci spojů, ani k plošnému zdražování cen pro koncové zákazníky, jak by to udělala většina podnikatelů. Pevně věřím, že se tento stav podaří společnými silami narovnat, protože potřebujeme investovat do obnovy vozidel, bez které by železnice přestala být konkurenceschopnou alternativou silniční dopravě,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Nárůst tržeb z jízdného více než dvojnásobný
Návrat cestujících do vlaků ukazují data o tržbách. Meziročně stouply příjmy z prodejů jízdenek o 2,1 miliardy korun na téměř 4 miliardy korun. Za prvních šest měsíců roku využilo vlaky Českých drah 75 milionů cestujících (meziročně +25 milionů). Rostl přepravní výkon. Díky oživení v mezinárodní dopravě také průměrná přepravní vzdálenost až na 48 kilometrů (meziročně +8 km). „Po ukončení protikoronavirových opatření jsme měli našlápnuto na černou nulu. Do vlaků se vracejí cestující, rostou tržby a zavedená úsporná opatření fungují. Bohužel, zdražení nás dohnalo stejně jako domácnosti a další firmy. Nejvíc jsme si připlatili za elektřinu, naftu a náhradní díly,“ dodal Krapinec.
Celkovou ztrátu skupiny snížily kladné výsledky některých dceřiných společností. ČD Cargo v pololetí vykázalo i přes dopady vysokých cen energií a následky konfliktu na Ukrajině zisk 126 milionů korun. Výnosy firmy meziročně stouply o 635 milionů korun. „K těmto pozitivním výsledkům přispěla pokračující expanze na zahraničních trzích, především v Rakousku, Německu, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku, a ve srovnání s pololetím roku 2021 rovněž nově vzniklá společnost ČD Cargo Adria působící na chorvatském území. Výsledkem je skutečnost, že již více jak 62 % výkonů je realizováno v mezinárodní dopravě, a ČD Cargo tak adekvátně a pružně reaguje na změnu zbožových toků vyvolaných právě například válečným konfliktem na Ukrajině,“ dodal Tomáš Tóth, předseda představenstva ČD Cargo.