Praha řeší nové nádraží na severu metropole. Sloužilo by pro rychlovlaky do Ústí, má přinést větší rozvoj

Nová podoba terminálu Praha-východ v Nehvizdech. Foto: SŽNová podoba terminálu Praha-východ v Nehvizdech. Foto: SŽ

Studie má vyřešit i napojení MHD na nový terminál.

Institut plánování a rozvoje hl.m. Prahy (IPR) začal z pověření pražských radních zkoumat, zda na severu Prahu nepostavit nový dopravní terminál. Důvodem je plánovaná stavba vysokorychlostní tratě z Prahy do Ústí nad Labem.

K vybudování by mohlo dojít mezi Letňany, Čakovicemi a Ďáblicemi. Spolu ním IPR prověří i rozvoj navazujícího území, na kterém se nachází velké množství nevyužitých ploch. Studie bude hledat i možnosti napojení případného terminálu na městskou kolejovou dopravu jako metro nebo tramvaj.

Na Smíchově se nám podařilo vytvořit projekt tzv. multimodálního hubu, místa, kde se dá přestoupit mezi vlakem, metrem, tramvají, autobusem a parkovištěm P+R a B+R. Něco podobného bychom mohli vybudovat i na severu Prahy vedle dálnice D8. Zároveň je potřeba dbát na to, aby byla infrastruktura vhodně zapojena do struktury města a krajiny,“ říká náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček.

Studie severní části Prahy má za cíl prověřit vybudování zastávky pro plánovanou vysokorychlostní trať obdobně jako se to plánuje na východě Prahy. Studie má za cíl navrhnout umístění terminálu, vznik nových budov a jejich napojení na již existující výstavbu i vznik nového parku. Má řešit i možnost na stávající i uvažovanou síť městské dopravy, která by pomohla tuto část Prahy lépe propojit s centrem města. Uvažuje se také nad prodloužením linky metra či tramvajové trati.

Lokalita, kde by mohlo vzniknout nové nádraží na severu Prahy. Foto: IPR

Lokalita, kde by mohlo vzniknout nové nádraží na severu Prahy. Foto: IPR

Lokalita přetížená auty

Celá oblast je nyní přetížená auty, navíc špatně dostupná MHD. Nový terminál by mohl přinést rozvoj celé lokality. „Lepšímu propojení pomůže chystaná tramvajová trať, která napravuje nevhodné ukončení trasy metra C v Letňanech mimo obytnou čtvrť. Tramvajová trať propojí stanici metra C Ládví s Čakovicemi. Lidé tak budou moct přímo dojet směrem na Palmovku, Želivského nebo do centra města,“ uvedl mluvčí IPR Marek Vácha.

„Spolu s novou tramvajovou tratí dojde ke zhodnocení stávající tramvajové trati Kobylisy – Sídliště Ďáblice, jejíž význam po zprovoznění prodloužené trasy metra C z Ládví do Letňan výrazně poklesl. Z těchto důvodů je žádoucí zahájit přípravu nové tramvajové tratě, která bude prodloužením od stávající smyčky Sídliště Ďáblice až k železničnímu uzlu Nádraží Čakovice. Tam plánujeme i výstavbu nového parkoviště P+R,“ dodává Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.

U Nádraží Čakovice by měl vzniknout přestupní terminál na železnici, který by měl fungovat i pro lokální autobusovou síť a být napojen na cyklistickou stezku.

„V současnosti je sever Prahy nedořešenou lokalitou plnou transformačních a rozvojových ploch. Celou lokalitu charakterizují přetížené výpadovky z Prahy a nedobré propojení MHD. Nová studie tak pomůže nastartovat rozvoj lokality. Nemá ale za cíl řešit jen dopravní stavby. V týmu by měli být také urbanisté a krajinářští architekti, kteří navrhnou, jak dnes neprostupné území dotvořit či kam umístit park, po kterém místní už dlouho volají,“ komentuje Ondřej Boháč, ředitel IPR.

Tagy praha terminál VRT VRT vysokorychlostní trať Praha - Drážďany
146 komentářů