Nový kanál ve Veselí nad Moravou neovlivní nepříznivě okolí, nemusí do velkého procesu EIA
Novým průplavem se propojí řeka Morava s Baťovým kanálem, čímž vznikne zhruba devítikilometrový lodní okruh.
Plány Ředitelství vodních cest (ŘVC) na zbudování nového průplavu ve Veselí nad Moravou hladce prošly posouzením vlivu na okolí. Krajský úřad Jihomoravského kraje vydal verdikt, že záměr „nemůže mít významný vliv na životní prostředí a nebude posuzován podle zákona“. Nemusí tak do složitého a zdlouhavého procesu EIA.
ŘVC chce novou vodní stavbou rozšířit zážitky posádek lodí na Baťově kanálu o okružní plavbu. Novým 350 metrů dlouhým průplavem propojí ve Veselí řeku Moravu s Baťovým kanálem, čímž vznikne zhruba devítikilometrový lodní okruh.
Záměr zahrnuje nový průplav s lodním výtahem, kterému ŘVC dalo přednost před klasickou plavební komorou. Výtahem v podobě vany s vodou lodě překonají zhruba třímetrový rozdíl hladin. „Důvodem pro výběr lodního zdvihadla jsou zejména téměř nulové nároky na potřebu vody oproti plavební komoře,“ píše se v předložené dokumentaci. Proplavení bude trvat zhruba 14 minut.
Součástí plánů je i výrazné rozšíření přístavu ve Veselí nad Moravou, který teprve nedávno prošel velkou modernizací za 70 milionů. Přístav se rozšíří o 46 lodních stání na celkovou kapacitu 81 lodních stání. Na řece Moravě vznikne nové přístaviště Zarazice, a to v podobě 45 metrů dlouhé přístavní hrany pro čtyři malá plavidla.
Stavba kanálu a dalších úprav má probíhat v letech 2028 až 2030, náklady aktuálně ŘVC odhaduje na 480 milionů korun. Průplav budou moci využít lodě až do velikosti 20 × 5 × 1,2 metru o maximálním výtlaku 120 tun.
„Bude tak vytvořena možnost plout plavidlem z Veselí nad Moravou stávajícím plavebním kanálem do Vnorov, kde po proplavení plavební komorou Vnorovy I bude možnost vrátit se řekou Moravou do Veselí nad Moravou a prostřednictvím nového lodního zdvihadla zpět na kanálový úsek, respektive do přístavu Veselí nad Moravou,“ stojí v dokumentaci.