DPP bude měnit rozhlas ve vlacích metra, starý z 90. let už nevyhovuje
Modernizace rozhlasu má navýšit kapacitu zařízení a přinést vyšší zvukovou kvalitu a srozumitelnost hlášení.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) hodlá v příštích měsících skokově zlepšit kvalitu hlášení ve vlacích metra. Aktuálně vypsal veřejnou soutěž na výměnu vlakového rozhlasu v soupravách metra obou typů (81-71M i M1). Zakázka je vypisovaná formou design & build, vítěz tedy bude muset výměnu vymyslet i provést. Předpokládaná hodnota rámcové smlouvy je 35 milionů.
Důvodem je podle DPP zastaralost centrálních jednotek vlakového rozhlasu, které pocházejí z poloviny 90. let. „Představte si to jako malé počítače, s tehdejší extrémně nízkou kapacitou paměti, procesorem a operačním systémem. Malá kapacita paměti a zastaralost samotných zařízení i jejich technologie nám neumožňuje přidávat do nich další a další hlášení a používat je v dostatečné kvalitě k informování cestujících. Abychom do malé paměti zařízení dostali další nová hlášení, musí data projít vysokou kompresí, což má ale za následek snížení kvality finálního zvukového výstupu. Modernizace těchto zařízení nám umožní především zvýšit zvukovou kvalitu a srozumitelnost hlášení, navýšit kapacitu zařízení a díky tomu rozšířit spektrum provozních hlášení,“ uvedl zástupce DPP Daniel Šabík.
Vyhlášení vítěze veřejné zakázky očekává DPP nejpozději do konce tohoto roku. Výměna rozhlasových systémů ve vlacích by pak probíhala v následujících dvou letech, první na řadě budou soupravy na trasách B a C. Výměna bude probíhat v rámci plánovaných oprav vlaků.
DPP dosud nerozhodl, zda se modernizace rozhlasu bude týkat všech 93 souprav typu 81-71M. Kalkuluje totiž s přechodem linky C na automatický provoz, k čemuž by mělo dojít ještě před zahájením provozu na právě budované trase D. Pokud se to podaří, budou vlaky M1 z linky C přesunuty na linku B. Nejstarší vlaky 81-71M by pak byly vyřazeny.