Konec stáčení tachometrů? Evropský parlament chce propojit data o autech
Dlouhodobý problém s manipulací údajů o počtu najetých kilometrů u aut může během pár let zmizet. Evropský parlament ve čtvrtek
Dlouhodobý problém s manipulací údajů o počtu najetých kilometrů u aut může během pár let zmizet. Evropský parlament ve čtvrtek přijal usnesení, v kterém doporučuje Evropské komisi, aby problematiku začala řešit ve všech členských zemích a vznikla mezinárodní databáze, v které budou data o najetých kilometrech.
Zatímco české ministerstvo dopravy se m podobnému systému, který minulý týden zavedlo Slovensko, staví spíše s rezervou, brzy může nastat situace, kdy takové opatření bude muset přijmout kvůli evropské legislativě. Nové členské země EU patří k zemím s největším podílem stočených tachometrů (správně odometrů).
Podle usnesení by měly být státy schopné vytvořit spolehlivé mechanismy sběru údajů o počtu ujetých kilometrů od okamžiku první registrace vozidla a také umožnit jejich mezinárodní výměnu. Podle europoslanců má být kupujícím před pořízením vozidla poskytnuta možnost ověřit správnost záznamu stavu tachometru a to bez ohledu na to, ve kterém členském státě bylo vozidlo registrováno.
Dnes například ministerstvo dopravy nabízí možnost ověření pravdivosti ujetých kilometrů, čerpá ale jen z českých dat a nepozná, zda například nebylo auto stočeno před dovozem ze zahraničí. Platformou na shromažďování a sdílení dat by se měl stát systém EUCARIS. Údaje by měli poskytovat i výrobci ze svých databází a servisy. Europoslanci současně chtějí, aby stáčení bylo ve všech zemích klasifikováno jako trestný čin.
Europoslanci vychází z dobrých zkušeností ze zemí, kde podobný systém už funguje, nejznámější je belgický Car-Pass. Europoslanci vyzvali státy, aby se data o nájezdu sdílely povinně a sbíraly se nejen při technické kontrole, ale například i návštěvě servisu nebo policejní kontrole. O podobném systému se mluví i o nás, naposledy ho začali prosazovat Piráti.
„Jednotný evropský systém by byl zásadním krokem pro narovnání podnikatelského prostředí v sektoru ojetých vozů a odstranění nekalé konkurence. Opatření by mělo jednoznačně pozitivní dopad v oblasti ochrany spotřebitele, bezpečnosti silničního provozu i životního prostředí,“ řekla Karolína Topolová, generální ředitelka AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO. Do systému je firma ochotna poskytnou historická data a know-how potřebné pro odhalování manipulací. „Ročně odmítneme několik desítek tisíc vozů kvůli stočeným tachometrům a tímto způsobem bychom na ně mohli upozornit případné zájemce, pokud se tyto vozy objeví v inzerci nebo u jiných prodejců,“ dodala