Nová nejvyšší priorita na železnici: Vojenský mimořádný vlak
O zavedení mimořádného vojenského vlaku má podle návrhu rozhodovat náčelník generálního štábu.
Ministerstvo obrany ve spolupráci s dalšími rezorty připravilo novelu, kterou se mění „některé zákony v oblasti obrany v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace“. Novela je nyní v připomínkovém řízení; a zasáhne i do organizace české železnice.
Zavádí v legislativě dosud chybějící pojmy vojenské drážní vozidlo, vojenský vlak a mimořádný vojenský vlak, které se následně promítnou i do zákona o drahách a souvisejících vyhlášek. Hlavní změnu při zajišťování železničních přeprav bude představovat především mimořádný vojenský vlak.
„Z provozně-technologického hlediska půjde o vlak, který pojede v režimu nejvyšší priority,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta. O zavedení mimořádného vojenského vlaku má podle návrhu rozhodovat náčelník generálního štábu, z hlediska železnice půjde o mimořádnost v drážní dopravě.
Jinak se z provozního pohledu tyto vlaky od ostatních lišit nebudou, armáda nedostane pravomoc například zastavovat vlaky jiných dopravců nebo organizovat průjezd vojenského vlaku. „Ke změně způsobů zajišťování železničních přeprav nedochází, pouze bude prosazována možnost priority pro mimořádný vojenský vlak,“ doplnila mluvčí ministerstva obrany Natálie Forsterová.
Zákon má nově definovat vojenský vlak jako „vlak složený z vojenských drážních vozidel nebo z drážních vozidel dopravce určený k zabezpečení vojenské dopravy; mimořádný vojenský vlak pak je vojenský vlak zavedený v obecném zájmu k zajištění vojenské dopravy mimořádného významu“.
Armáda využívá při železničních přepravách služby dopravců, resort obrany má i vlastní drážní vozidla a strojvedoucí. „Disponuje jak tažnými, tak i speciálními železničními vozy a obnova a údržba drážních vozidel je realizována průběžně,“ sdělila mluvčí.