Do Česka se vrací italské speciály na hašení v Českém Švýcarsku, ve Vodochodech přistanou po poledni
Minulý týden musely být letouny odvolány kvůli domácím požárům.
Krátce po 13. hodině přistanou na letišti ve Vodochodech dva speciály na hašení požárů. Jde o stejný typ letounů, jaký už s požárem v Národním parku České Švýcarsko pomáhal. Po krátkém nasazení se však letadla musela vrátit zpátky do Itálie, kde se potýkali s rozsáhlými požáry na na Apeninském poloostrově. Po neočekávaném rozhodnutí z italské strany našli hasiči alternativu v podobě dvojice letounů ze Švédska, jejich kapacita byla ovšem mnohem menší.
Letouny z Itálie vyrobila kanadská firma Canadair cíleně k hašení požárů. Nejde tak o přestavbu běžného typu letadla. Konstruktéři canadairy navrhli jako létající čluny s křídlem na vrchu trupu a zatahovacím kolovým podvozkem. Tato letadla tak mohou startovat z vodní hladiny i pozemních letišť a nabírat vodu za letu.
Piloti naplňují trupové nádrže o objemu přes 6 000 litrů při letu těsně nad hladinou. K úplnému naplnění stačí asi kilometr a půl dlouhý úsek. Výrobce uvádí, že Canadair CL-415 je schopný za hodinu uskutečnit až 12 odhozů vody. Záleží však na vzdálenosti požáru a místa, kde se voda nabírá. V Česku k tomu posloužilo jezero Milada nedaleko Ústí nad Labem. Canadairy se podle hasičů mezi Miladou a parkem otočily za hodinu asi čtyřikrát, cesta jim trvala přibližně 17 minut.
S hašením stále pomáhají také vrtulníky, pro které by dnes měli lezci vytvořit čerpací stanoviště přímo v okolí Pravčické brány. Jejich včerejší slanění na místo ze vzduchu se neosvědčilo, helikoptéry ohniska rozdmýchávaly. Na místo se dnes proto vydají po svých.
Nejnovější informace z Hřenska hovoří o rozhoření jednoho skrytého ohniska. Hasiči se s požárem potýkají již třináctý den. Momentálně hoří asi na 440 hektarech. V místě zasahuje na 1 100 příslušníků Hasičského záchranného sboru ČR.