Vláda otevírá možnost využití soukromých peněz na stavbu železnic
Projekty partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) mají být následně využívány především při budování vysokorychlostních tratí.
Vláda na středečním zasedání otevřela ministerstvu dopravy cestu k využití soukromých peněz při výstavbě železnic v rámci projektů PPP. Ministerstvo má prověřit tuto možnost u tratí z pražského Veleslavína na letiště a ze Ševětína do Českých Budějovic.
„Vláda tento záměr odsouhlasila a uložila ministerstvu dopravy zajistit zpracování studií proveditelnosti PPP předkládaných projektů a předložit jejich výsledky vládě k dalšímu rozhodnutí,“ stojí na stránkách vlády.
Ministr dopravy Martin Kupka mluví o možnostech využití soukromých peněz k výstavbě tratí fakticky od svého loňského nástupu, dosud k tomu ale neměl souhlas vlády. „Hledáme způsob, jak zajistit i pro železnici nezbytné prostředky na investice. Tempo chceme udržet. Nebude ale možné spoléhat jen na rozpočtové prostředky státu. Proto chceme přinést formu PPP projektů i na železnici,“ řekl Kupka koncem května na konferenci sdružení ŽESNAD.cz ve Špindlerově Mlýně.
K úvahám o PPP ho vedou i prudce rostoucí náklady na plánované stavby. Stavba zhruba dvacetikilometrového úseku od Ševětína k budějovické čtvrti Nemanice, kterou se završí celá modernizace IV. koridoru, má podle nejnovějších odhadů vyjít na 25 miliard korun. V roce 2018 se mluvilo o 11 miliardách, o dva roky později o 15 miliardách. Součástí plánů je i výstavba dvou dlouhých tunelů: Chotýčanského o délce 4 775 metrů a Hosínského o délce 3 120 metrů.
Podle Kupky má jít o „první vlaštovku“, projekty partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) mají být následně využívány především při budování vysokorychlostních tratí.
Jedinou dopravní stavbou budovanou v rámci projektu PPP je zatím úsek dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí. Dostavbu D4 řídí sdružení Via Salis francouzských firem Vinci Concessions, Vinci Highways a Meridiam.