Skanska ukázala posun D1 na Slovensku, práce v 7,5 kilometru dlouhém tunelu běží nepřetržitě
Jen v tunelu pracuje denně přes 180 lidí. Termín otevření zatím není jasný.
Skanska rok od převzetí zakonzervované stavby slovenské dálnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala představila aktuální posun prací na nejkomplikovanější slovenské dopravní stavbě.
Stavba celkem 13,5 kilometrů dlouhého úseku ožila loni v dubnu po dvou letech, kdy z ní odešli pracovníci sdružení italské společnosti Salini Impregilo a slovenské firmy Dúha. Na stavbě se pracuje sedm dní v týdnu, v 7,5 kilometru dlouhém tunelu Višňové pak v nepřetržitém provozu. Skanska na úsek dálnice u Žiliny soustředila maximum možných kapacit a odborníky z Česka a Slovenska na tunely, mosty a betonové vozovky. V tunelu je aktuálně denně více než 180 pracovníků.
„Uvědomujeme si důležitost a složitost této stavby a využíváme při tom naše mezinárodní zkušenosti. Uděláme vše pro to, abychom stavbu dokončili v požadované kvalitě,“ řekl šéf slovenské Skansky Miroslav Potoč. Aktuálně je v tunelu zabetonovaný úsek o délce 4,5 km. Na stavbě je celkem 8 mostů, nejdelší z nich je 947 metrů dlouhý a vysoký 40 metrů.
Skanska zatím neuvedla, kdy se nový úsek otevře. Je jasné, že to nebude do konce roku 2023, jak se původně předpokládalo. Rozsáhlá diagnostika ukázala trhliny v ostění, nefunkční a prasklé potrubí na odvod vody i nedostatek použitého betonu.
Nová dálnice se na západě napojí na nedávno dokončený úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, na východě se napojí na obchvat Vrútek a Martina. Po dokončení vznikne kompletní dálniční obchvat Žiliny, který zároveň ušetří nejméně čtvrt hodiny cesty do Tater.