Historický provoz na Kolešovce končí, kraj už neposlal dotaci
Podle KHKD by při současné úrovni nákladů parní vlaky nezachránila ani dotace v původní výši.
Po patnácti letech končí historický provoz parních vlaků na trati Krupá – Kolešovice. Důvodem je neposkytnutí dotace Středočeským krajem. Parní vlaky zde od roku 2007 provozoval Klub historie kolejové dopravy a jeho dceřiná společnost Herkules KHKD. Nejprve na vlastní náklady, od roku 2012 s dotací Středočeského kraje.
O ukončení provozu informoval KHKD v tiskové zprávě. Až do roku 2020 dostával projekt dotaci milion korun ročně. „Současné vedení kraje rozhodovalo o dotaci projektu 2021 zpětně v září a dotaci zamítlo. Hejtmanka nabídla podporu z fondu hejtmanky ve výši 200 tis. Kč, čehož jsme využili a snížili si tak ztrátu z 1,1 milionu korun na 900 tisíc korun,“ řekl Jaroslav Křenek, předseda KHKD. Zastupitelé podle něj argumentovali mimo jiné klesajícími čísly přepravených cestujících, což měla na svědomí pandemie koronaviru.
„V současné situaci by projekt nezachránila ani milionová dotace, protože veškeré vstupy parního vlaku vzrostly minimálně dvojnásobně. Černé uhlí je meziročně třikrát dražší a na trhu chybí. Zvyšující se vedra a sucha znamenají časté výstrahy včetně zákazu jízd parních vlaků. V pátek zatopíte lokomotivu, připravíte soupravu včetně zboží do bufetového vozu, svoláte deset dobrovolníků z celé republiky a večer se dozvíte, že je zákaz. Vzniklou škodu vám nikdo nenahradí a natěšení výletníci jsou zklamáni. V lepším případě přijede náhradní motorový Hurvínek, v horším případě nepřijede nic,“ popsal Křenek aktuální úskalí provozu historických vlaků.
Podle něj jsou ale kraje, které si podobných projektů váží a významně je podporují. „Proto jsme naši největší provozní parní lokomotivu 555.0153 Němku zapůjčili na výletní parní vlaky Pardubického kraje, které provozuje Muzeum starých strojů a technologií Žamberk,“ dodal Křenek.