Po čtyřech měsících opět jezdí vlaky z Lovosic do Litoměřic
Další omezení skončí na počátku srpna. Hotovo má být v září.
Na trati z Lovosic do České Lípy znovu jezdí vlaky v úseku Lovosice – Litoměřice horní nádraží. K obnovení provozu došlo poslední červnový den. Důvodem výluky byla a na dalších úsecích stále je miliardová modernizace trati. „Úsek tratě svou technickou úrovní skočil z 19. století přímo do 21. století,“ uvedla společnost AŽD Praha v tiskové zprávě k rozsahu prací.
Trať prošla kompletní modernizací, maximální rychlost stoupla na 80 km/h. Cestující čekají nová nástupiště, v Žalhosticích je nový informační systém. Provoz na trati má být tišší než dosud. Celý úsek je dálkově řízen z dispečerského centra v Lovosicích.
„Mám velkou radost, že se nám podařilo trať otevřít v termínu, který jsme slíbili cestujícím. Je to důležitý přínos současným potřebám lidí – moderní, vyspělá, rychlá a bezpečná železnice,“ řekl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle, který sám řídil první vlak po nové trati.
Výluka pokračuje z Litoměřic do Liběšic, kde je plán na návrat vlaků 4. srpna 2022. V celém úseku Litoměřice horní nádraží – Česká Lípa bude ukončena výluka 18. září 2022.
Práce na modernizaci začaly už loni v závěru roku. Správa železnic za stavbu zaplatí 1,135 miliardy korun sdružení AŽD Praha a Edikt, které má práce dokončit letos v listopadu. Stavba je navržena k financování z Evropského finančního Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility; RRF) v rámci Národního plánu obnovy.
Během celé akce dojde k celkové revitalizaci, zejména pak v úseku Žalhostice – Liběšice. V části trati v Libereckém kraji jsou do rekonstrukce zahrnuty vybrané mosty, propustky a přejezdy. Cílem stavby je zrychlení železniční dopravy a zvýšení bezpečnosti provozu. V úseku mezi Žalhosticemi a Liběšicemi došlo k obnově železničního spodku a výměně kolejového roštu, modernizací prošla i sdělovací a zabezpečovací zařízení. Na trati je celkem 49 přejezdů, jen 20 z nich má světelné zabezpečení.
Nové nástupiště se vybuduje také v zastávce Trnovany. Dále se zvýší zabezpečení vybraných železničních přejezdů, před kterými musí vlaky zpomalovat kvůli špatným rozhledovým poměrům.