Evropská komise obvinila České dráhy a ÖBB, že poškodily firmu RegioJet. Hrozí jim miliardová pokuta
Důvodem jsou maily, v kterých se ČD a ÖBB dohadovaly o vyloučení RegioJetu z nákupu ojetých vozů.
„ČD a ÖBB se zapojily do kolektivního bojkotu s cílem udržet si své postavení na trhu a bránit expanzi RegioJetu jak v Česku, tak na mezinárodní železniční trase mezi Prahou a Vídní,“ uvedla komise. Ta je exekutivním orgánem Evropské unie a má rozsáhlé pravomoci. Mimo jiné funguje i jako antimonopolní úřad EU.
Odhalení e-mailem
Hlavním aktérem v celé kauze je bývalý místopředseda představenstva ČD Radek Dvořák. Server SeznamZprávy.cz už dříve uvedl, že důkazem jsou e-maily, které posílal Dvořák v roce 2015 své kolegyni v Rakousku Silvii Kaupa, která měla v ÖBB na starost dálkovou osobní dopravu. V nich řeší plánovaný obchod s ojetými lehátkovými vozy, které chtěly ÖBB prodat. Evropská komise se k e-mailům dostala, když v Českých drahách prováděla jiné šetření: kvůli údajným predátorským cenám na trase Praha – Ostrava.
Právě Dvořák byl tehdy jedním z těch, kteří proti razii zásadně protestovali. Evropská komise celý případ řešila pod názvem Twins. Dvořák v e-mailech psal, že o vozy má zájem jednak slovenská společnost WGS (Wagon Service, majitel Ivan Gálik), jednak český RegioJet. Slovenská firma údajně nabízí za jeden vůz 60 tisíc eur, druhá chce dát vyšší nabídku, 80 tisíc. „Byl bych velmi vděčný, kdybyste eliminovali alespoň RegioJet, a pak se rozhodli, jestli předpokládaných 60 tisíc eur nabízených WGS je pro vás dost, nebo není,“ napsal Dvořák. Druhý den přišla z Rakouska pro České dráhy potěšující odpověď. „Ahoj Radku, postaráme se, aby RegioJetu vagony prodány nebyly. Moji kolegové z regionálního provozu, kteří vagony prodávají, mi to dnes potvrdili,“ napsala Kaupa. Dvořák později přešel k ČD Cargo, odkud byl ale v květnu odvolán.
„Prvních 100 vagonů jsme postupně koupili od ÖBB a začali díky nim jako první dopravce konkurovat Českým drahám počínaje zářím 2011. Najednou se něco stalo a my jsme už nekoupili ani kolo. Až časem vyplavalo na povrch, že při razii Evropské komise na ČD našla komise důkazy, které nasvědčují tomu, že se ČD a ÖBB dohodly na vzájemném postupu proti RegioJetu, což je z hlediska soutěžního práva přísně zakázané,“ sdělil ČTK majitel firmy Jančura.
„Při dalších prodejích vozů, kterých bylo okolo 200, skoupily všechny ČD. Až časem jsme pochopili, proč se tak stalo. Kdyby k tomuto jednání nedošlo, RegioJet by dnes byl třikrát větší dopravce, než je, a provozovali bychom vlaky ve velké části Evropy. Musíme si počkat na výsledek šetření a pak se přihlásíme o náhradu škody. V tuto chvíli je předčasné škodu stanovit, ale naše limity růstu byly především levné a kvalitní vozy od západoevropských státních dopravců,“ dodal Jančura.
Jančurovo tvrzení o 200 vozech není úplně pravdivé, několik desítek vozů skončilo u maďarských dopravců.
ČD: Kartel jsme neuzavřeli
České dráhy ve výroční zprávě uvedly, že si na případnou pokutu vyhradily v rezervách miliardu korun. „Nyní proběhne podrobná analýza dokumentu a poté se k němu vyjádříme. ČD neuznávají, že by z jejich strany došlo k uzavření kartelové dohody,“ uvedly České dráhy v prohlášení. Českému dopravci výrazně ztížilo situaci přiznání ÖBB. Dalších 700 milionů mají jako rezervu na případnou pokutu za ceny na trase Praha – Ostrava.
Pokud se předběžný názor komise potvrdí, bylo by jednání ČD a ÖBB v rozporu s článkem 101 Smlouvy o fungování Evropské unie. Ten zakazuje protisoutěžní obchodní praktiky, jako je koluze.
„V rámci zdravé hospodářské soutěže mají evropští občané prospěch z kvalitních a cenově dostupných služeb v osobní železniční dopravě. Atraktivní služby železniční osobní dopravy rovněž podněcují cestující k tomu, aby přešli ze silniční na železniční dopravu, což je zásadní pro dosažení cílů Zelené dohody pro Evropu,“ uvedla místopředsedkyně komise odpovědná za politiku hospodářské soutěže Margrethe Vestagerová.
ČTK + Zdopravy.cz
(průběžně aktualizujeme)