Severní tangenta v Hradci Králové znovu prošla i s tunelem procesem EIA
Předpokládaný termín zahájení stavby je prosinec 2028, hotovo má být o tři roky později.
Příprava takzvané severní tangenty u Hradce Králové, která má odvést dopravu na silnici I/11 mimo město, po více než roce o něco pokročila. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získalo souhlasné stanovisko v procesu posouzení vlivu na okolí (EIA).
Úspěch s dokumentací EIA slaví už podruhé, proces zdárně završilo už v září 2015, projekt ale muselo od té doby změnit. V některých úsecích se trasa posune až o desítky metrů, nově jsou uvažované všechny křižovatky jako mimoúrovňové a na trase dlouhé přes 15 kilometrů také (paradoxně v rovině) vznikne více než půlkilometrový tunel.
Důvodem pro zahloubení a zakrytí části nové silnice je blízké letiště a snaha nenarušit jeho ochranné pásmo. „Požadavek na zakrytí trasy do hloubeného tunelu vzešel z projednání s dotčenými orgány a provozovatelem letiště,“ píše se v dokumentaci EIA. Tunel bude hloubený a bude muset být vybaven čerpadly vody.
Právě vody se týká i několik podmínek, které Krajský úřad Královéhradeckého kraje vydal spolu se souhlasným stanoviskem. ŘSD bude muset například sledovat hladiny v okolních studnách, zajistit ekologický odvod vyčerpaných vod do vod povrchových (případně do kanalizace) či aktualizovat akustickou studii.
Trasa vede od nově navržené okružní křižovatky ulic Náchodská a Kotrčova na severozápadním okraji Hradce (kousek odsud na jih bude odstraněn úrovňový přejezd v Plotišti) po severním okraji krajského města, prochází areálem letiště a mezi průmyslovou oblastí na Slezském Předměstí a obcemi Piletice a Slatina. Na jižním okraji lesa Dehetník se přimyká k železniční trati Velký Osek – Choceň a pokračuje až k Třebechovicím, kde se po překonání železniční tratě napojuje na stávající I/11.
Předpokládaný termín zahájení stavby je podle dokumentace EIA prosinec 2028, hotovo má být o tři roky později.