Nadšenci se vydali po stopách zrušené trati v Brně, připomíná ji kniha a film
Vnitroměstská trať byla fenoménem staré doby, kdy parní lokomotivy křížily cestu tramvajím, vyfukovaly kouř do oken domů, od kterých byly koleje jen pár metrů.
Fotografická kniha a také film připomínají starou Tišnovku, železniční trať, která protínala severní část Brna. Poslední vlak v úseku Zábrdovice, Husovice a Černá Pole projel před 60 lety, uvedl starosta městské části Brno-sever Martin Maleček (Hnutí SOL). Železniční nadšenci připravili k výročí kromě knihy a filmu také komentovanou prohlídku po místech spojených s Tišnovkou.
Po stopách zrušené trati se vypravily stovky lidí. Výjimečně mohli například vystoupit na torza kamenných opěr bývalého mostu ve Vranovské ulici. Zájemci kvůli tomu stáli ve frontě, většina jich také využila příležitost k pořízení fotografií.
Původně městská část nic nechystala. Ale starosta Maleček loni na jaře umístil na facebook fotku náspu v Husovické ulici. Pod příspěvkem se rozproudila diskuse, mnozí pamětníci vzpomínali. „Objevili se lidé, kteří by rádi udělali vzpomínkovou akci, tak jsem se do toho pustil s nimi,“ řekl Maleček.
Vnitroměstská trať byla fenoménem staré doby, kdy parní lokomotivy křížily cestu tramvajím, vyfukovaly kouř do oken domů, od kterých byly koleje jen pár metrů. Těleso trati lze sledovat i za Brnem, protože za Řečkovicemi po něm vede cyklostezka, v terénu jsou patrné ještě drobné stavby.
Most už dávno neexistuje, blízká tramvajová zastávka se ale pořád jmenuje Mostecká. Podobných stop zrušené železniční trati je v Brně více. Například park pojmenovaný Tišnovka se rozkládá právě v místech, kudy kdysi vedly koleje.
Jednokolejná dráha spojovala od roku 1885 Brno a Tišnov na Brněnsku. Dosloužila v 50. letech 20. století, kdy začaly přes Tišnov jezdit vlaky po nové rychlíkové trati do Havlíčkova Brodu. I když nová trať do Havlíčkova Brodu fungovala již od roku 1953, poslední vlak projel po městském úseku staré trati 26. května 1962. Poprvé se po trati vlaky rozjely v roce 1885. Stopy staré trati někde zcela zmizely, na některých místech jsou však stále dobře patrné. A podél Svitavy slouží k zábrdovickému hypermarketu Albert jako vlečka. Zachovalá je budova zábrdovické zastávky u Zábrdovického mostu, na místě jsou dodnes kamenné opěry mostu přes Vranovskou ulici u tramvajové zastávky Mostecká. Zahrady pohltily drážní těleso mezi ulicemi Rotalova a Tišnovská, v jedné části je park Tišnovka.
ČTK