ČD Cargo odvezlo první vlak s obilím z Ukrajiny. Železnice má pomoci zemi uvolnit sila
Přeprava naráží na problémy s různými rozchody i kapacitou tratí.
Nákladní železniční dopravce ČD Cargo se zapojil do nového způsobu pomoci Ukrajině. Po dodávkách humanitární pomoci a vojenského materiálu na Ukrajinu dopravce, ve spolupráci s dalšími partnery, odvezl první vlak s obilím z Ukrajiny až do německého přístavu Brake. Odtud putuje první zásilka lodí do Egypta.
„Bereme to jako pomoc a zároveň obchodní příležitost,“ říká předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Ukrajina totiž kvůli ruské invazi nemůže vyvážet obilí tradiční cestou přes černomořské přístavy. Nová sklizeň se přitom blíží a sila na Ukrajině jsou stále plná. Proto je nutné řešit, jak dostat alespoň část zásob po železnici přes Evropu.
První vlak vezl přibližně 1 800 tun kukuřice, která byla do vozů normálního rozchodu naložena v překladišti v Dobré při Čiernej nad Tisou.
Převoz po železnici celoevropsky naráží na řadu problémů. Prvním jsou různé rozchody: dopravci mohou buď převázat podvozky nebo náklad přeložit. Kapacita překladišť je však omezená. Další úzké hrdlo představují hraniční přechody, resp. hraniční tratě. Výrazně omezena je kapacita hraniční tratě například v údolí Labe mezi Děčínem a Drážďany. Ani vykládací kapacita v přístavech není neomezená. Alternativou mohou být přepravy v systému Innofreight s vykládkou pomocí vysokozdvižného vozíku.
Trasy do Německa a Polska nebo k Jadranu
„Zástupci ČD Cargo intenzivně jednají s ukrajinskou stranou o různých přepravních alternativách. Řeší se různé trasy a cesty. Aktuálně hlavně přes polské a německé přístavy nebo naopak jižní trasy přes přístavy v Jaderském moři,“ dodal Tóth. Výhodou pro ČD Cargo je, že má licenci pro provoz ve všech okolních zemích.
O přepravě obilí z Ukrajiny minulý týden jednala například evropská komisařka pro dopravu Adina Valeanová s americkým ministrem dopravy Petem Buttigiegem. Ukrajina patří k hlavním dodavatelům obilovin a dalších zemědělských plodin na světový trh, zemi se přezdívá obilnice Evropy. Kvůli blokádě přístavů tak vázne hlavně vývoz pšenice. Podle Valeanové je nezbytné vyvézt z Ukrajiny 20 milionů tun obilí, aby se předešlo nedostatečnému zásobování severní Afriky a Asie.