Škoda ukázala nový trolejbus s tureckou karosérií, první bude jezdit v Ostravě
Vozidlo čeká v příštích týdnech testování v Plzni.
Škoda Transportation ukázala na svých stránkách konečnou podobu nového trolejbusu 36 Tr, Půjde o první trolejbus s karosérií od turecké společnosti Temsa. V provozu by se měl objevit příští rok.
Na snímek nového trolejbusu upozornil jako první Busportál. Škoda už dříve uvedla, že vůz 36 Tr bude jako první jezdit v Ostravě. Vozidlo čeká v příštích týdnech testování v Plzni.
Škoda T’CITY 36 Tr uveze na palubě 85 cestujících, 27 míst je k sezení a jeden prostor pro vozíčkáře. Samozřejmostí je klimatizace celého vozu, USB porty a také kamerový systém. „Bude se tak jednat o snoubení spolupráce dvou společností ze Skupiny PPF, kdy každá společnost přinese do nového produktu to nejlepší,“ řekla při podpisu smlouvy Tanya Altmann, Senior Viceprezident pro Bus Mobility Solutions ve skupině Škoda Transportation.
Jde o zásadní změnu i z byznysového pohledu: Škoda opouští spolupráci s polským Solarisem a začíná si dělat vlastní trolejbusy. Dosud spolupracovala s výrobci karoserií a dodávala výzbroj. Karoserie mají být od turecké Temsy.
Škoda získala zakázku na 18 parciálních trolejbusů pro Dopravní podnik Ostrava (DPO) loni na konci roku, nabídku podala jako maďarsko-české sdružení Ganz-Škoda Electric patřící do české skupiny PPF. Soutěž se vymykala standardům tendrů na nové trolejbusy v posledních letech na českém trhu: dorazily nakonec čtyři nabídky a výsledná cena byla o pětinu nižší, než byl odhad. Nové trolejbusy mají jezdit od února 2023.
Nákup s evropskou dotací
Projekt bude částečně spolufinancován z EU, konkrétně na šest vozů získal DPO dotaci z Evropského fondu pro regionální rozvoj v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) ve výši 85 %. Nové parciální trolejbusy by měly do Ostravy dorazit ve třech dodávkách po šesti vozech. První vozy by mohly Ostravou vozit cestující v únoru 2023, druhá dodávka se pak očekává do března 2023 a třetí v případě využití do května 2023. Nové parciální trolejbusy mají částečně nahradit i autobusy. Některé autobusové linky, které v současnosti navazují na ty trolejbusové, tak mohou být obsluhovány už pouze novými parciálními trolejbusy. Na nově prodloužených trolejbusových trasách tak cestující nebudou muset přestupovat.
Nové trolejbusy by měly také kompletně nahradit nejstarší řadu předchůdců, které DPO ve svém vozovém parku má, tedy vozy Škoda 21 Tr. DPO soutěžil trolejbusy na druhý pokus. V první soutěži nabídlo Tram for Envi nejnižší cenu, DPO pak soutěž zrušil a vypsal znovu.
Jde o další vozidlo s karoserií od Temsy s logem Škody. Od letošního roku jezdí s tureckou karoserií elektrobusy v Praze, trpí ale problémy s kvalitou zejména v mechanické části a DPP je musí reklamovat.