Praha vypsala soutěž na podobu lanovky z Podbaby do Troji
Město považuje lanovku za nejrychlejší řešení propojení Prahy 6 a Prahy 8, v budoucnu by měla obě části řeky propojit tramvajová trať.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahajuje v těchto dnech architektonickou soutěž na podobu stanic a podpěr plánované nové lanové dráhy Podbaba – Troja – Bohnice. Podmínky mají být zveřejněny na profilu zadavatele nejpozději v pondělí. O vítězi rozhodne jedenáctičlenná porota v srpnu.
DPP začal připravovat lanovou dráhu Podbaba – Troja – Bohnice na základě rozhodnutí městské rady z poloviny června 2020. Město považuje lanovku za nejlepší řešení propojení Prahy 6 a Prahy 8, v budoucnu by nicméně měla obě části řeky propojit tramvajová trať.
Když se dnes cestující potřebuje dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí v Praze 6, musí na metro Kobylisy, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak „áčkem“ na Dejvickou. Přes centrum je to 13 kilometrů, tramvají 11 kilometrů, obě varianty zaberou zhruba 40 minut. Vzdušnou čarou vzdálenost činí asi 3,5 kilometru. Lanovkou to má trvat 15 minut.
Lanovka bude mít tři stanice a pět podpěr umístěných mezi nimi. Předmětem soutěže je architektonický návrh všech tří stanic, tedy dolní stanice Podbaba, mezistanice Troja a horní stanice Bohnice, jakož i pěti podpěr. Dvě z nich budou umístěny na Císařském ostrově a tři se budou nacházet v kopci do Bohnic.
„Lanovka mezi Podbabou a Bohnicemi konečně získá konkrétní podobu, jelikož dosud bylo jasné pouze, kudy povede, jak vysoko nad Vltavou a terénem bude projíždět, ale to, jak bude celá stavba esteticky působit na okolí, zjistíme až nyní,“ řekl pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr.
Vítěz získá odměnu 1,8 milionu korun. Jeho úkolem bude dál rozpracovat architektonický návrh do finální podoby a poskytovat součinnost během celého procesu projektové přípravy lanovky a její výstavby. Lanovou dráhu je podle města možné zprovoznit nejdříve v roce 2025.
Předpokládané parametry lanovky
Délka trasy: 2 240 metrů
Rychlost mezi stanicemi: 6,5 m/s
Kapacita kabiny: 35 osob
Kapacita systému: 2 000 osob za hodinu v jednom směru
Jízdní doba pro cestující v celém úseku: 6,9 minut
Provozní rychlost: 19,4 km/h
Počet kabin: 17
Výška podpěr: č. 1 = 35 m, č. 2 = 44 m, č. 3 a 4 = obě 29 m, č. 5 = 25 m.
O lanovce: mimo obytné domy a na třech lanech
Technologie lanové dráhy je navržena na systému tří lan, který je schopen odolávat i silnému větru. Kabinu nesou dvě lana a pohání ji lano třetí. Ve stanici se od nich kabina odpojí, aby mohli cestující vystoupit a nastoupit. Pro případ nouze systém počítá s takzvanou evakuační kabinou. Nehrozí tak, že by se cestující při nečekaném uvíznutí museli dostávat ven za pomoci hasičů či vrtulníku. Evakuační kabina se k nim dostane po třetím laně a dopraví je do stanice. Trasa vede záměrně mimo území zoologické zahrady, ale je dost blízko, aby mohla přivést cestující k plánovanému novému vstupu do areálu. Díky tomu by se vyřešil problém s přetěžovanou autobusovou linkou 112 i nedostatkem parkovacích míst kolem ZOO. Zároveň nevede navržená trasa přes žádný z obytných domů. Kabinky budou bezbariérové. Na letní sezonu se počítá se zapojením kabin pro cyklisty. Lanovka bude integrována do PID.