Polsko zažehnalo letecký kolaps, řízení letového provozu se dočasně dohodlo se zaměstnanci
Dohoda platí jen do začátku července. Jen příměří, říkají odboráři.
Polsko odvrátilo velké omezení letového provozu zejména ve Varšavě. To hrozilo od 1. května kvůli sporům mezi odboráři a společností PANSA, která je obdobou českého Řízení letového provozu. Řídící pro oblast Varšavy dali hromadně výpovědi a od 1. května mohl nastat na obou varšavských letištích nouzový stav, kdy by létalo jen pár vybraných letů.
Obě strany se dohodly, že budou dál pokračovat v jednání a zaměstnanci dočasně stáhnou své výpovědi. Uvedli to zástupci Odborového svazu řídících letového provozu. Dohoda je ale dočasná a platí do jen do 10. července. Do té doby budou probíhat další jednání.
„Je to příměří, ale ne konec války,“ popsal dohodu viceprezident odborářů Andrzej Fenrych.
Polský úřad civilního letectví tak může zrušit opatření, které oznámil na počátku týdne. Zveřejnil ve věstníku seznam destinací, které by byly nadále z Varšavy obsluhovány a budou pro ně zajištěny služby řízení letového provozu. Podle věstníku by byl provoz omezen jen na dobu od 9:30 do 17 hodin. V seznamu byla hlavní evropská města včetně Prahy a dálkové linky. Ostatní lety by byly odbaveny jen v případě zajištění dostatečné kapacity řídících.
Důvodem sporu jsou především mzdové požadavky. Podle Asociace polských dispečerů letového provozu se 180 z 206 dispečerů letového provozu pracujících ve Varšavě rozhodlo dát výpověď. Podle vlády požadavky odborů znamenají zvýšení průměrného platu řídících z 33 tisíc zlotých na 80 tisíc zlotých. V ohrožení byl především provoz na varšavském letišti. Už během dubna došlo kvůli nedostatku personálu několikrát k velkým zpožděním. Omezení se netýkalo regionálních letišť u českých hranic.