Logistický kolaps. V Číně čekají na nakládku a vykládku tisíce lodí
Problémy postihují i evropské přístavy, kde se hromadí kontejnery.
Světový obchod zažívá rok po zablokování Suezského průplavu další a svým rozsahem ještě větší kolaps mezinárodní dopravy zboží.
Jeden z největších přístavů na světě v čínské Šanghaji je zcela uzavřen a na odbavení čekají tisíce lodí. Zpoždění dodávek se začíná počítat v řádu měsíců.
„Uzávěra trvá již několik týdnů, během března nabraly kontejnerové lodě měsíční zpoždění. To se nyní protáhne až na čtvrt roku, protože dochází k hromadění lodí, tudíž i po otevření bude velmi dlouho trvat, než budou lodě obslouženy,“ říká David Fuchs, ředitel distribuční a logistické firmy Agora DMT, která do Česka dováží elektroniku a foto příslušenství. Lodí trvá cesta kontejnerů zhruba tři týdny až měsíc, zboží se vyloďuje v Hamburku.
Přístav v Šanghaji je zcela uzavřen. Čína se snaží s novou vlnou pandemie koronaviru bojovat naprostým lockdownem.
Alternativa pro export zboží ze Šanghaje v tuto chvíli podle Fuchse neexistuje kvůli celkovému lockdownu. Pro expedici zboží nejsou kapacity. Nejde tak ani řešit náhradní dopravu například letecky či vlakem. I kvůli nulové toleranci ke covidu dochází k ohrožování dodavatelských řetězců, protože zastavuje výrobu a překládku zboží.
This is the proper map. Melville has included everything from tankers to buoys to ferries to skiffs. Only cargo and tankers are relevant here. pic.twitter.com/nTNgsXuupP
— I like who I am on Tw1tter. (@LostitNft) April 18, 2022
Problémy se přesouvají i do evropských přístavů. Terminál CTA Hamburg z důvodu stále se zpožďujících lodí zavedl omezení přijímání vlaků s exportními kontejnery. „Terminál umožní složení exportních kontejnerů pouze tehdy, pokud jsou importní kontejnery v obdobném množství ihned k odběru (aby se nadále nehromadily na terminálu). Nepoměr mezi importy a exporty a stálé zpožďování lodí (v průměru o 2–3 týdny) nutí operátora Metrans rušit nebo posouvat odjezdy vlaků, případně zastavit už vyzvednuté konteinery na českých terminálech až do potvrzení z Hamburku, že budou přijaty. To může přinést vícenáklady jako např. Skladné,“ uvedla například logistická společnost UPS v newsletteru zákazníkům. Podle šéfa Metrans Rail Martina Hořínka. „Přeplněné terminály způsobují zpoždění našich vlaků. Když přijede loď z Číny 20 tisíci kontejnery a je jich více, je terminál na 99 % zaplněný exportními kontejnery,“ říká Hořínek.
Predikce na další týdny není podle Fuchse možná. „V Číně se ze dne na den zavírají desetimilionová města, ve kterých jsou továrny nebo naloďovací přístavy. Při objednávání proto kalkulujeme s delším dodáním v řádu týdnů. Většina zboží je pro spotřebitele stále dostupná. Krátkodobé výpadky, podobně jako v loňském roce, mohou nastat u velmi poptávaného zboží,“ dodal Fuchs.